Bransch-organisationen Sveriges Bussföretag vill att ambitionsnivån för det kollektiva resandet till och från Arlanda flygplats höjs. Men nu går utvecklingen åt fel håll sedan flygplatsbolaget Swedavia tvingat bort bussarna från Arlandas största terminal, konstaterar bussföretagen i sitt remissvar på den så kallade Arlandautredningen som Peter Norman, tidigare finansmarknadsminister i Fredrik Reinfeldts regering, har gjort på regeringens uppdrag.
Utredningen vill bland annat att kollektivtrafikens marknadsandel av resorna till och från flygplats ska vara minst 60 procent. Men Sveriges Bussföretag vill gå längre och höja nivån till 70 procent.
– Men om målet med ett ökat kollektivresande ska nås måste dagens utveckling brytas. Kollektivtrafikens marknadsandel har de senaste åren minskat från 52 till 48 procent. Minskningen har framför allt skett inom busstrafiken. Det visar att bussen har en avgörande betydelse om målet ska nås, skriver bussföretagen till regeringen.
– Främst är det angöringsplatserna för buss på Arlanda flygplats som är problematiska. Swedavia har sedan 2020 genomfört flera fysiska förändringar för busstrafiken och det finns nu färre angöringsplatser för buss än tidigare och då endast vid terminalerna 2 och 4 – långt från terminal 5, som har de största passagerarflödena. Avståndet mellan hållplatserna och terminalerna, gör att resenärernas gångväg blir orimligt lång i förhållande till andra färdmedel och detta har visat sig tydligt i att marknadsandelen för buss har minskat, skriver Sveriges Bussföretag.
Vi har tidigare rapporterat om hur Swedavias tvångsförflyttning av flygbussarna slår mot busstrafiken (klicka här).
I sitt remissvar tar Sveriges Bussföretag också upp hur utländska besökare, inte minst grupper, upplever Arlanda.
– Tyvärr ser vi att hanteringen av grupper och inkommande långväga resenärer, framför allt när det kommer till att resa vidare på ett smidigt sätt, avsevärt försämrats i och med flytten av busstrafiken, skriver bussföretagen till regeringen.
Lämna ett svar