På flera håll i landet blir det nästa år dyrare att ta bussen, men inte i Region Stockholm där den nya majoriteten i regionen (S+C+MP) har beslutat att inte höja biljettpriserna. Västernorrland och Kronoberg tillhör de regioner där biljettpriserna går upp.
Din Tur i Västernorrland höjer exempelvis biljettpriserna från årsskiftet med mellan fem och tio procent på enkelbiljetter inom stadstrafiken, resor mellan kommunerna och till grannlänen. I stadstrafiken höjs exempelvis biljettpriset med tre kronor för en vanlig enkelbiljett.
– Vi skulle egentligen behövt höja priserna ännu mer eftersom merkostnaderna ökat med 14 procent, bland annat på drivmedel, det senaste året”, säger Henrik Sendelbach (KD) ordförande i kollektivtrafikmyndigheten Din Tur till Sveriges Radio P4 Västernorrland.
I Kronoberg har trafiknämnden föreslagit att en biljett i stadstrafiken höjs från 27 till 29 kronor och att månadskorten blir mellan 20 och 40 kronor dyrare.
Prishöjningen i Kronoberg ligger i storleksordningen tre procent, men trafiknämndens ordförande Carina Bengtsson uppger att man hade behövt höja med 12,5 procent för att täcka kostnadsökningarna.
I Region Stockholm, däremot, har den nya majoriteten beslutat att inte genomföra några prishöjningar nästa år, trots att man i regionens budget räknar med att SL-trafiken kommer att gå med ett underskott på 1,7 miljarder, enligt SL i värsta fall 2,1 miljarder. Man har dock aviserat att inför 2024 och 2025 se över utbudet i kollektivtrafiken, vilket torde innebära nerskärningar.
Tidigare fanns en överenskommelse mellan allianspartierna och Miljöpartiet att under åren 2017 – 2022 höja biljettpriset med två procent årligen.
– Det är ett prekärt läge, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP) till Dagens Nyheter.
– Vi kanske behöver styra om trafiken något. Topparna i rusningstrafiken är inte lika höga längre, det är inte lika trångt. Vi ska inte köra trafik i onödan.
Hans företrädare Kristoffer Tamsons (M), numera oppositionsregionråd, är kritisk.
– De senaste åren har vi genom en flerårsplan pressat ner prishöjningarna till vad jag anser är ett minimum – två till tre procent per år. Men om andra partier har pigga idéer om hur man kan få ihop ekonomin på andra sätt än att höja biljettpriset är jag förstås villig att lyssna på det, säger han till DN.
Tamsons efterlyser nu också en bred, ångsiktig handskakning för kollektivtrafikens ekonomi.
Lämna ett svar