Regeringens förslag att ytterligare minska anslaget till Visit Sweden får kritik från flera håll, bland annat från Svensk Turism AB som samlar den privata delen av svensk besöksnäring. Svensk Turism är näringslivets samlade röst i turistfrågor. I budgeten skär regeringen ner anslaget till Visit Sweden, som marknadsför Sverige som turistdestination till 104,6 miljoner kronor. I fjol var anslaget 154,6 miljoner.
Regeringen räknar med att den nya, lägre nivån ska ligga fast även 2024 och 2025, trots den höga inflationstakten just nu.
De minskade anslagen till Visit Sweden påverkar turism och besöksnäring över hela landet, varnar Svensk Turism som huvudsakligen ägs av Transportföretagen (där Sveriges Bussföretag ingår), Visita, Svensk Handel, Passagerarrederierna och SJ.
– Jag förväntar mig att det tillförs resurser för att Visit Sweden ska kunna marknadsföra Sverige både på den internationella och nationella marknaden. Det behövs långsiktiga investeringar i internationell marknadsföring av Sverige som besöksmål. Den svenska turismsektorn ger ett exportvärde på nästan 60 miljarder kronor och är central för att skapa jobb och tillväxt över hela landet, säger Svensk Turisms ordförande Jonas Siljhammar.
Svensk Turism framhåller att världens länder väljer att satsa allt mer på turismrelaterad marknadsföring och en sänkning av anslaget innebär en stor risk att Sverige förlorar i den internationella konkurrensen. Redan innan beskedet i budgetpropositionen var Sverige det nordiska land som satsade minst på turismmarknadsföring per capita.
– Efter pandemin råder stenhård konkurrens om besökarna. Att sänka anslagen och därmed riskera att nå färre turister i ett läge där en hårt utsatt näring sakta återhämtar sig efter pandemin och står inför nya utmaningar är fel väg att gå, säger Jonas Siljhammar.
Lämna ett svar