Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny räddningsaktion från UL när MTR Mälartåg drar ner

UL sätter in tre nya busslinjer som en följd av att MTR Mälartåg ensidigt har meddelat att man gör stora nerskärningar i tågtrafiken mellan Uppsala och Tierp.

För en månad sedan meddelade MTR Mälartåg ensidigt (klicka här) att man i strid med sitt trafikavtal kommer att dra ner sin trafik på sträckan Uppsala – Tierp från den 11 december. Nu är det klart att UL, som svarar för kollektivtrafiken i Region Uppland, sätter in bussar som ersättning för tågen. Bussarna körs måndag – fredag och ska trafikera tre nya linjer från och med den 12 december.

De tre insatslinjerna körs sammantaget 24 turer om dagen, på morgon och kväll när många reser. UL:s målsättning är att korta restiden så långt som det är möjligt och därför körs bussarna i huvudsak som direktlinjer mellan de större orterna, där alternativa förbindelser med annan UL-trafik saknas.

Linje 963 kör sträckan Gävle-Uppsala, linje 964 Skutskär- Tierp- Uppsala och linje 965 Gävle-Tierp-Tobo-Örbyhus-Uppsala. Bussarna har hållplats i anslutning till tågstationerna, i Gävle på östra sidan av stationen vid Hamntorget.

UL anlitar olika bussföretag för trafiken. Skyltar i bussens framruta anger linjenummer och destination.

När MTR meddelade att man skulle dra in betydande delar av tågtrafiken mellan Uppsala och Tierp car det oklart om UL skulle kunna etablera en insatstrafik med buss istället. UL:s trafikdirektör Karin Svingby var också mycket kritisk mot MTR.

– Det är olyckligt att tågtrafiken dras ner under tider när många reser. Det här är inte vad vi förväntat oss. Vi är mycket bekymrade över att MTR inte lyckats leva upp till sitt avtal med Mälardalstrafik även under 2023, där vi kommit överens om en trafikleverans och det här möter inte alls de krav vi ställt, sa Karin Svingby då.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)