Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Utsläppsfria bussar lockar fler resenärer

Elbussar på rad i en av transportjätten Go-Aheads depåer i London. Om människor får veta att busstrafiken är utsläppsfri är fler villiga att öka sitt bussresande enligt en brittisk undersökning. Foto: Ulo Maasing.

En majoritet av befolkningen kommer troligen att åka buss oftare om bussarna är elektriska – batteridrivna eller bränslecellsdrivna. I synnerhet yngre personer är öppna för att ändra sina resvanor till fördel för bussen om den är emissionsfri. Förutsättningen är att de verkligen vet att bussen är utsläppsfri. Det konstateras i en rapport som det stora, internationella marknadsinstitutet ComRes har gjort på uppdrag av buss- och tågjätten Go-Ahead Group som också har verksamhet i Sverige och Norge.

Go-Ahead har etablerat ett kompetenscentrum för utsläppsfri trafik, Zero Emission Centre of Excellence. Där samlar man expertis från sina bussföretag i Storbritannien, Irland, Sverige och Singapore. Syftet är att utveckla en praxis, ”best practice” när det gäller att köpa, driva och underhålla utsläppsfria bussar. Det är detta kompetenscentrum som har gett ComRes i uppdrag att göra undersökningen.

Det går naturligtvis inte att bara översätta resultaten från den brittiska undersökningen till svenska förhållanden. I Storbritannien körs fortfarande många bussar i kollektivtrafik på vanlig diesel. Samtidigt pågår en storskalig omställning till elbussar och bränslecellsbussar i landet.

Här i Sverige körs ju långt fler bussar i kollektivtrafik på fossilfria drivmedel. Närmare bestämt kör 94 procent av den upphandlade busstrafiken på fossilfria drivmedel. Hur det blir i framtiden är oklart. Bollen ligger hos EU som ska avgöra om Sverige ska få fortsatt skattebefrielse för flytande biodrivmedel. Blir svaret nej kommer vi med stor sannolikhet att få en betydande återgång till fossila drivmedel, även i busstrafiken.

Men siffrorna från den brittiska undersökningen är ändå intressanta, även för Sverige. De visar att helt utsläppsfri busstrafik har en klar attraktionskraft. Och att människor verkligen får veta hur grön busstrafiken är.

Vätgasdrivna bränslecellsbussar blir allt vanligare i Storbritannien. Här en dubbeldäckare i London. Foto: Ulo Maasing.

Den undersökning som Go-Ahead Groups nya kompetenscentrum för utsläppsfri busstrafik har låtit göra visar således att 55 procent av befolkningen sannolikt kommer att ta bussen oftare om bussarna är utsläppsfria elbussar, antingen batteridrivna eller vätgasdrivna, alltså bränslecellsbussar. Batteri- eller vätgasbussar kan locka ytterligare miljoner resenärer till kollektivtrafiken, konstaterar undersökningen.

Idag anser bara 26 procent av den brittiska allmänheten att buss är ett ”grönt” transportmedel. Men om man tydligt talar om för dem att den buss de kan åka med drivs med batterier eller bränsleceller ökar andelen dramatiskt – till 81 procent.

Undersökningen visar också att en utbredd uppfattning i kollektivtrafikbranschen att ”gröna” bussar inte får fler att ta bussen är fel. 55 procent av de tillfrågade i undersökningen uppgav nämligen att de sannolikt skulle åka mer buss om de visste att busstrafiken var utsläppsfri.

Möjligen kan man tillägga att det finns två nyckelord här. ”Visste” och ”utsläppsfri” till skillnad från ”fossilfri”.

– Det är överraskande att så få människor uppfattar bussar som ”gröna”. Icke desto mindre visar resultaten från undersökningen att utsläppsfria bussar är en game changer. Om vi kan visa allmänheten att bussar är ”gröna” kan vi övertyga miljoner människor att lämna sina bilar hemma och välja kollektivtrafiken. Det visar på värdet för det allmänna när det gäller att investera i utsläppsfria bussar, säger Louis Rambaud, Go-Aheads strategi- och utvecklingschef i en kommentar.

Undersökningen gjordes av marknadsundersökningsföretaget ComRes i början av december och 1 000 personer svarade på frågorna.

Några siffror ur undersökningen:

26% av allmänheten ser bussen som ett ”grönt” transportmedel. Det kan jämföras med 3% för flyget, 4% för taxi, 9% för personbil, 26% för järnväg (många brittiska tåg drivs med diesel), 73% för cykel och 83% för gång.

På frågan om man skulle betrakta bussen som ”grön” om den var utsläppsfri och batteri- eller bränslecellsdriven svarade 81% ja och 6% nej.

55% av samtliga deltagare och 66% av dem som var under 35 år uppgav att de troligen skulle ta bussen oftare om de visste att den var utsläppsfri.

På frågan om vad som skulle locka dem att oftare ta bussen kunde deltagarna välja flera alternativ. Resultatet blev det här:
56% billigare biljetter;
41% högre turtäthet;
34% renare bussar (städning mm);
34% snabbare resor;
30% utsläppsfria bussar
23% bättre trafikinformation;
20% ökad trygghet.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)