Ett av pionjärföretagen i Europa när det gäller självkörande minibussar, franska Navya, har hamnat i ekonomiska svårigheter och ställde i veckan in betalningarna. En fransk domstol ska på måndagen ta ställning till en begäran om en rekonstruktion av företaget. Navya har sålt sina självkörande minibussar till 25 länder. En av de självkörande minibussarna i Linköping är levererad av Navya.
Företagets nya styrelse som utnämndes dagarna innan jul konstaterar att företaget inte klarar att fullgöra sina betalningar. En eventuell rekonstruktion syftar till att företaget långsiktigt ska kunna fortsätta verksamheten, behålla sina medarbetare och attrahera investerare. Navya grundades 2014 och har totalt 280 anställda i Frankrike, USA och Singapore.
På den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s världskongress och mässa 2017 i Montreal väckte Navyas autonoma minibuss stor uppmärksamhet.
Företaget har inte bara utvecklat egna, självkörande minibussar utan levererar ocskå teknik till andra fordonstillverkare. Navya arbetar också med att utveckla autonom dragfordon som kan bogsera vagnar på exempelvis flygplatser och i industriområden.
Navya är engagerat i projekt med autonoma bussar i en rad länder, även i Sverige. I Linköping rullar sedan våren 2020 tre självkörande eldrivna bussar på universitetsområdet och i Vallastaden. En av bussarna har levererats av Navya.
Bussarna ingår i det regionala utvecklingsprojektet Ride the future som syftar till att testa hur självkörande bussar kan bli en del av den moderna stadens hållbara mobilitetslösningar. I projektet är en rad aktörer engagerade: Akademiska Hus, Linköpings kommun, Linköpings universitet, RISE, Linköping Science Park, Transdev Sverige, VTI och Östgötatrafiken.
Lämna ett svar