Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bara el, rymligare bussar och glesare turer i Lund till hösten

I augusti blir stadstrafiken i Lund helt elektrifierad. Bilden visar dock en elbuss i Helsingborg. Foto: Skånetrafiken.

I augusti startar Lunds nya stadstrafik i samband med att Keolis tar över trafiken från dagens operatör Vy Buss. Det trafikavtal som Keolis tilldelades i januari i fjol innebär att företaget ska köra såväl busstrafiken i Lund som spårvägslinjen där. Busstrafiken blir helt elektrifierad.

– Klimatneutralitet, energieffektivitet, ren luft, minimalt buller, inga farliga kemikalier och socialt ansvarstagande hos leverantörskedjan är vårt fokus. Detta har präglat de krav vi ställer på de nya elbussarna som kommer att trafikera i Lunds stadstrafik, säger Carina Zachau (M), Kollektivtrafiknämndens ordförande.

På den tyngsta av stadsbusslinjerna, linje 3, sätts större och bättre inredda bussar in. Därmed kommer utrymmet för passagerarna att öka, tillgängligheten blir bättre och på- och avstigning snabbas upp.

Nyheter i Lunds nya stadstrafik som startar i augusti:

Nya linjesträckningar för linje 2, 3, 4 och 6.
Färre fordon i trafiken på linje 3.
Bussarna är 45 12-meters bussar med låggolv samt tolv 18-meters ledbussar med låggolv, samtliga eldrivna. Leverantör är MAN.
Större yta med låggolv.
Elen är märkt med Bra miljöval.
2 000 timmar kundvärdar per år ingår i avtalet.
Region Skåne har köpt bussdepån på Kalkstensvägen 22 och 28. Den byggs om för elinfrastruktur och uppställning av elbussar.

– Vi vet att på- och avstigning kan vara ansträngande för de med begränsad rörlighet. Det löser vi genom att tack vare ett stort låggolv göra det enklare för äldre och även för rörelsehindrade eller personer med barnvagn att gå på och av. Detta är ju även något som alla resenärer har nytta av, säger Saman Tondnevis, affärsområdeschef buss på Skånetrafiken.

Men bussarna på linjen kommer inte att gå lika ofta som idag. På grund av den förbättrade kapaciteten kommer trafiken inte att bli lika tät i centrala Lund. Dagens femminuterstrafik glesas ut till 7,5-minuterstrafik och 24 bussar i timmen blir 15. Det positiva med det är enligt Skånetrafiken att risken för hopklumpning av bussar minskar och att utrymmet för cyklister och gående i stadsmiljön ökar.

– Genom det nya stadstrafikavtalet kommer vi ett steg närmare vårt mål om klimatneutrala resor. Vi går från dagens fordon med låg klimatpåverkan till energieffektiva och avgasfria fordon med ännu lägre klimatpåverkan, detta trots batteriernas relativt stora klimatavtryck vid produktion. Bussarna kommer dessutom att köra på förnybar el märkt med Bra miljöval, som ligger i linje med både Skånetrafikens och Lunds kommuns klimat- och miljöambitioner, säger Iris Rehnström, miljö- och hållbarhetsansvarig på Skånetrafiken.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)