
Den första av fjorton bränslecellsbussar från Van Hool levererades innan helgerna till den franska staden Rouen. Foto: Métropole Rouen Normandie.
Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Van Hools bränslecellsbussar till Normandie; Stort stöd för skifte till elbussar; Trådbussen lever – och förnyas.
Frankrike: Innan helgerna tog den franska staden Rouen i Normandie emot den första av fjorton bränslecellsdrivna bussar från busstillverkaren Van Hool. De övriga tretton bussarna levereras och sätts i trafik under våren. ”Storrouen”, Métropole Rouen Normandie, satsar hårt på att elektrifiera kollektivtrafiken genom att investera i batteribussar och bränslecellsbussar.
Idag går 40 elbussar i trafik i Rouen och ytterligare 76 ska köpas in innan slutet av 2025. Till det kommer de fjorton bränslecellsbussarna som sätts i trafik under våren.
Bränslecellsbussarna drivs med grön vätgas som produceras i den bussdepå där bussarna är stationerade. Där sker även tankning.
Bussarna, Van Hools nya A-serie, är 12,22 meter långa och utrustade med bränsleceller från Ballard på 70 kW och batterier från Aktia på 24 kWh. Drivlinan kommer från Siemens. Van Hool introducerade sin nya A-serie i somras och svensk publik kunde för första gången bekanta sig med A-serien på Persontrafikmässan i Stockholm i höstas.
Österrike: Det österrikiska miljödepartementet fortsätter att kraftfullt stödja en övergång till elbussar i landet. Departementet har nu beviljat ett stöd på 38 miljoner euro (cirka 425 miljoner kronor) till ytterligare 118 elbussar i sex delstater.
Det är den andra stödomgången som nu är klar. I den första omgången, sommaren 2022, beviljade departementet stöd med 122 miljoner euro (1,27 miljarder kronor) till totalt 289 emissionsfria bussar. Ytterligare en omgång följer senare i år.
Det österrikiska stödprogrammet EBIN (Emissionsfria Bussar och Infrastruktur) bygger inte på något fast stödbelopp per buss. Istället värderas ansökningarna av en grupp oberoende experter, vilket innebär att stödet per buss kan variera.

Lokaltrafiken i den tjeckiska staden Pilsen har tecknat ramavtal om att köpa 53 trådbussar från Skoda Transportation/Solaris. Foto: Skoda Transportation.
Tjeckien: På flera håll i Europa fortsätter man att satsa på trådbussar. Lokaltrafiken i den tjeckiska staden Pilsen har tecknat avtal med Skoda Transportation om leverans av 53 nya trådbussar med kaross från Solaris. En första fast order inom ramavtalet gäller nio tolvmeters trådbussar och fyra ledtrådbussar om 18 meter med leverans under åren 2023 – 2025.
Båda modellerna är också utrustade med batterier som laddas när bussarna kör under luftledning och som sedan kan driva bussarna på linjesträckningar utan luftledning.
Trots namnet ska man inte blanda ihop Skoda Transportation med biltillverkaren Skoda. Den sistnämnda ingår i Volkswagen, medan Skoda Transportation har andra ägare.
Lämna ett svar