Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Ursprungligen tänkt som en stadsbuss har Mercedes-Benz eCitaro nu etablerat sig också för regiontrafik. Foto: Daimler Truck.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa, men den här gången också med en utblick mot Asien. Denna gång: Mercedes–Benz elbuss i regionaltrafik; Blixtsnabb laddning sätter fart på ambitiös elektrisk BRT-satsning; Jätteupphandling: 4 675 elbussar på ett bräde.

Tyskland: Mercedes-Benz elbuss eCitaro lanserades ursprungligen som en stadsbuss men har nu börjat användas allt mer även i regionaltrafik. I den sydvästra delen av den tyska delstaten Mecklenburg – Vorpommern har bussföretaget VLP nu tagit emot de sista femton bussarna i en order på 45 eCitaro. Bussarna används huvudsakligen i regionaltrafik i delstaten som ligger öster om Hamburg och har Rostock som största stad.

De eCitaro som VLP använder har utrustats särskilt för regiontrafik. Stolarna är exempelvis försedda med tvåpunktsbälten och är i den främre delen av bussen monterade på podestrar.

VLP trafikerar idag ett vittförgrenat linjenät om 172 linjer med cirka 200 bussar. Företaget har tretton stationeringsorter för sina bussar. Tolv av dessa utrustas med sammanlagt 49 laddstationer där bussarna laddas med förnybar el.

Batterikapaciteten uppgår till 378 kWh och bussföretagets erfarenhet från de tidigare levererade bussarna är att räckvidden i daglig trafik uppgår till 300 kilometer eller mer samt att bussarna då ändå har en återstående batterikapacitet på cirka femton procent när de återkommer till depå. Det betyder att de klarar 5000 – 6000 mil per år.

Den franska staden Clermont-Ferrand satsar på ultrasnabbladdade eldrivna ledbussar som här i en annan fransk stad, Nantes. Foto: Hess.

Frankrike: Den franska staden Clermont-Ferrand är på väg att etablera en mycket ambitiös satsning på BRT med ultrasnabbladdade elbussar. 40 nya elledbussar från schweiziska Hess ska trafikera systemet som bygger på reserverade bussvägar och -körfält. Turtätheten ska vara mycket hög, och bussarna ska laddas så snabbt att ingen tid behöver reserveras för laddning. Denna ska istället ske under den korta stund som passagerare stiger på och av vid hållplatserna.

Laddstationer och annan laddinfrastruktur är Hitachi Energys Grid-eMotion Flash. Den ultrasnabba laddningslösningen lanserades under namnet TOSA i samband med UITP:s stora kollektivtrafikmässa i Génève 2013. Lokaltrafiken i Génève var också först ut med att beställa laddlösningen (klicka här). På mindre än en sekund ansluter bussen till laddstationen. Batterierna kan sedan laddas med 600 kilowatt på 15 sekunder vid hållplatser längs linjen och med ytterligare 4-5 minuters laddning vid terminaler och ändhållplatser är batterierna fulladdade. Tekniken har utvecklats av ABB i Schweiz.

Sedan lanseringen har flera städer följt efter och satsat på lösningen för sin BRT-trafik, bland annat den franska staden Nantes.

En elbuss i den indiska staden Hyderabad. Foto: Wikimedia Commons.

Indien: Statliga indiska Convergence Energy Services Ltd (CESL) går nu ut i en jättelik upphandling av elbussar. Upphandlingen är den tredje stora som CESL gör och omfattar totalt 4 675 elbussar för trafik i delstaterna Delhi, Kerala och Telangana. Bussarna ställs sedan till förfogande för operatörer i de olika delstaterna. Det är också operatörerna som bemannar bussarna.

Hittills har CESL upphandlat 16 590 elbussar, bussarna i den nya upphandlingen inräknade.

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)