Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mest gasbussar i Sverige och elbussar i Nederländerna

Biogasbuss på Gotland. Sverige har den högsta andelen gasbussar v alla europeiska länder. Foto: Ulo Maasing.

Sverige är det land i Europa som har högst andel gasbussar i trafik, medan Nederländerna har den största andelen elbussar. Bussparken i Sverige tillhör den yngsta i Europa, medan Rumänien har de äldsta bussarna. Det framgår av färsk statistik från de europeiska fordonstillverkarnas organisation ACEA. Statistiken redovisar läget år 2021.

Siffrorna visar att det 2021 fanns 714 008 bussar i trafik i EU. Tre länder stod för nästan hälften av dessa: Polen med 126 547 bussar, Italien med 100 199 bussar och Frankrike med 94 253 bussar.

Till det kommer 26 492 bussar i EFTA-länderna Island, Norge och Schweiz samt 79 501 bussar i Storbritannien. Totalt alltså 806 248 bussar.I sammanhanget är Sverige något av ett lilleputtland med 13 594 bussar år 2021.

Däremot är den svenska bussparken ung jämfört med de flesta andra länder i Europa. Genomsnittsåldern på de svenska bussarna var 2021 6,8 år vilket kan jämföras med 12,7 år i snitt i EU. Att den svenska bussflottan har en låg genomsnittsålder beror säkert till en stor del på de offentliga upphandlingarna av busstrafik där de regionala kollektivtrafikmyndigheterna ofta ställer hårda krav när det gäller bussarnas ålder.

De äldsta bussarna finns i Rumänien (20,2 år i snitt) samt Grekland (19,0 år). Den yngsta vagnparken finns i Österrike (5,0 år) och Luxemburg (6,1 år). Det ger Sverige en tredjeplats i åldersligan.

Rapporten från ACEA redovisar också vilka drivmedel som används av bussarna. Där intar Sverige en särställning inom EU, likaså om man också räknar in Island, Norge, Schweiz och Storbritannien. 20,3 procent av de svenska bussarna var 2021 gasdrivna, medan genomsnittet i EU var 3,7 procent. Näst högsta andelen gasbussar fanns i Tjeckien med 8,9 procent. Det är värt att notera att ACEA:s statistik inte skiljer mellan naturgasbussar och biogasbussar utan för samman alla gasbussar i en kategori som man kallar naturgas.

Dieselbussarna dominerade alltjämt stort i Europa, även om deras andel av bussflottan var lägst i Sverige: 72,6 procent. Det är viktigt att vara medveten om att statistiken inte skiljer mellan fossil diesel och biodiesel som HVO, RME med mera. Allt klassas i ACEA:s statistik som diesel.

Den svenska dieselbussandelen på 72,6 procent kan jämföras med genomsnittet på 92,5 procent i EU. Många länder hade 2021 en mycket hög andel dieselbussar. Mesta dieselbussländerna var Cypern (99,9%), Rumänien (98,0%), Kroatien (97%) och Finland (96,6%). Storbritannien hade 97,6 procent dieselbussar.

De batterielektriska bussarna var 2021 förhållandevis få och utgjorde 2021 endast 1,3 procent av bussflottan i EU. Högst andel batteribussar hade Nederländerna (14,5%) följd av Luxemburg (7,8%), Litauen (5,3%) och Sverige (4,9%).

Klicka här för att ladda ner rapporten (på engelska) från ACEA.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)