Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stopp för bussar med kraft från ovan

I väntan på att få fungerande kraft från ovan. Foto: Wikimedia Commons.

I Nordens största trådbusstad, norska Bergen, står trådbussarna stilla, både på den ursprungliga linjen från 1950 och på den nya sträcka som öppnades i fjol. Men sedan några veckor står trådbussarna parkerade i depå sedan en mängd problem har tornat upp sig, skriver den norska tidningen Dagsavisen. Det är dock inte bussarna det är fel på, däremot infrastrukturen.

Redan när den nya trådbusslinjen, en investering på 150 miljoner norska kronor, planerades möttes satsningen av kritik från invånarna i den stadsdel som skulle betjänas av den utbyggda trådbusstrafiken. Bland annat vände sig många mot att det skulle resas 250 nya stolpar med ett nät av luftledningar på stadsdelen Laksevågs huvudgata.

Men stolparna restes och anläggningen var klar våren 2022. Då hade de nya trådbussarna från Skoda Transportation/Solaris redan kört linjen under nästan ett år med batterier som laddats på den gamla sträckningen.

Den tionde december blev det stopp på grund av fel efter fel på linjen. En kontaktledning brann, och därefter konstaterade Bybanen fler fel och brister på linjen. De nya trådbussarna ställdes i depå.

– Dessutom har det inträffat flera händelser under driften sedan anläggningen öppnade i våras. Dessa händelser har orsakat skador på bussarnas strömavtagare samt på infrastruktur och resulterat i ökade kostnader. Därför måste vi få en översikt över fel och brister innan vi kan starta igen, säger Bybanens tillförordnade vd Geir Østerfeldt till Dagsavisen.

Vad prislappen slutligen landar på är okänt.

Även på den ursprungliga trådbusslinjen står trafiken stilla. Men det beror på en ombyggnad och att Bybanen måste vänta på några komponenter till anläggningen.

Under tiden kör bussoperatören Tide trafiken med vanliga bussar.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)