Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tre kämpade om Landskrona

En av dagens trådbussar i Landskrona. Arkivbild: Ulo Maasing.

Det var tre bussföretag som konkurrerade om Skånetrafikens upphandling av busstrafiken i Landskrona samt på Ven. Som vi tidigare rapporterat (klicka här) tog Keolis Sverige hem upphandlingen. Det för Skånetrafiken näst bästa anbudet landade drygt 18 procent över Keolis´ vinnande anbud.

Sju företag kom in med anbudsansökningar. Samtliga uppfyllde kvalificeringsgraden. Dessa företag var Bergkvarabuss, Connect Bus Sandarna, Flexbuss Sverige, Keolis, Nobina, Transdev samt Vy Buss. Trafiken körs idag av Nobina.

Av dessa sju företag kom tre in med anbud: Bergkvarabuss, Keolis och Nobina.

Anbuden utvärderades dels utifrån det anbudspris som respektive företag lämnade in. Från detta pris gjorde sedan Skånetrafiken ett avdrag för kvalitet. Kvalitetskriterierna var kundnöjdhet, punktlighet och trafiklösning. Därefter antog Skånetrafiken det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet genom att väga samman pris och kvalitet. Resultatet blev att Keolis vann upphandlingen med Bergkvarabuss som tvåa och med dagens operatör Nobina på tredjeplats.

Resultatet av utvärdering blev det här (beloppen gäller pris/år):


Trafikstart för avtalet är i december nästa år. Avtalet gäller fram till 2033 och omfattar fem busslinjer i Landskrona, inklusive en trådbusslinje. Dessutom gäller avtalet trafik med två bussar på Ven. All busstrafik ska vara eldriven.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)