Den drygt två år gamla spårvägstrafiken i Lund har hittills bara nått hälften av det resande som var planerat, rapporterar SvT Skåne. Innan spårvägen byggdes var projektet hett omdebatterat i staden.
När bygget planerades 2016 löd prognosen att det idag skulle göras mer än 200 000 resor i månaden med spårvagnarna i Lund. Men så har det ännu inte blivit. De senaste månaderna har resandet legat strax över 100 000 resor i månaden.
Saman Tondnevis, affärsområdeschef för buss och spårvagn på Skånetrafiken, säger dock till SvT Skåne att de låga siffrorna beror på att trafikstarten skedde under pandemin och att byggandet längs linjen har gått långsammare än planerat.
Jan Annerstedt från det lokala partiet FörNyaLund, FNL, arbetade hårt för att spårvägsprojektet inte skulle bli av. Istället ville han och FNL ha en satsning på elbussar. Även idag står han enligt SvT Skåne fast vid att man hade fått mer för pengarna med elbussar.
– Jag tror inte det blir någon våg av nya projekt som kommer efter vår satsning, säger han.
In i det sista orsakade spårvägsprojektet het debatt i Lund. Den tidigare riksdagsledamoten och senare kommunpolitikern i Lund, Karin Svensson Smith (MP) gick således i september ut med krav på att stoppa planerna på att bussar och spårvagnar skulle dela på gatuutrymmet på en 250 meter lång sträcka i Lunds centrum (klicka här).
– Vi ska inte förstöra en så stor investering på det sättet sa hon.
Lämna ett svar