Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dalarna storstädar i zonsystemet

En rejäl förenkling av zon- och prissystemet väntar kollektivtrafikresenärer i Dalarna. Foto: Dalatrafik.

En rejäl storstädning av biljettpriser och zongränser förbereds i Dalarna. Vid årsskiftet föreslås dagens närmare 60 zoner minskas till två. Borlänge kommun blir en zon, övriga Dalarnas län blir den andra. Till det kommer fem stadszoner på orter som har stadstrafik, nämligen Mora, Ludvika, Avesta, Borlänge och Falun, rapporterar Borlänge Tidning.

– Borlänge är den ort i länet som har överlägset störst utbud av kollektivtrafik, säger Abbe Ronsten (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Dalarna till tidningen.

I januari lämnade konsultföretaget Ramboll ett förslag till ny pris- och zonstrategi för Dalatrafik. Det långtgående förslaget tas upp av politikerna i kollektivtrafiknämnden nästa månad.

Att Borlänge kommun blir en egen zon, utbruten från resten av länet beror på att trafikstråket mellan Borlänge och Falun har överlägset flest resenärer i kollektivtrafiken. Det ger stora intäkter till Dalatrafik, i synnerhet om det finns en zongräns på sträckan.

Enligt förslaget kommer enkelbiljetter för en resa på sträckan att bli tolv kronor dyrare än dagens 53 kronor. Men för den som har periodkort och reser 20 dagar i månaden blir höjningen 2:40 per resa.

För andra blir resorna billigare Exempelvis kostar det idag 154 kronor för en enkelbiljett mellan Malung och Borlänge om biljetten löses på bussen. I framtiden ska priset vara 65 kronor.

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Kan väl spontant tänka att det är aningen rimligare att betala 154 kronor mellan Malung och Borlänge, en sträcka på 15 mil, än 65 för de två milen mellan Falun och Borlänge.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)