Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Trådbussarns i polska Gdynia ska få en del av sin kraft från högsta nivå. Foto: Ulo Maasing.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Energi från ovan till bussar som hämtar kraft från ovan; Tunnelbana bidrar till att hålla elbussar rullande; Stor upphandling av bränslecellsbussar.

Polen: Staden Gdynia som ligger vid den polska Östersjökusten ska installera solceller på taket till tre stora, kommunala anläggningar. En av dessa är den trådbussdepå som tillhör det kommunala bussföretaget PKT.

Elströmmen från solcellerna på två av anläggningarna ska bidra till att försörja dessa med el, medan kraften från cellerna på bussdepån ska matas in direkt i trådbussnätets luftledningar så att bussarna som får sin kraft från ovan hämtar en del av kraften från ännu högre upp och därmed blir grönare…

Satsningen stöds ekonomiskt av EU.

Bilbaos elbussar får el från stadens tunnelbana. Foto: Wikimedia Commons.

Spanien: Den baskiska staden Bilbao väljer istället underjordisk verksamhet för att ladda sina elbussar. Överskottsenergi från stadens tunnelbana och andra verksamheter ska ledas till en bussdepå där energin kan användas för att ladda elbussar.

Det hela bygger på ett samarbete mellan staden, lokaltrafikföretaget Alsa som driver stadens bussnärt Bilbobus samt olika energileverantörer som slagit sig samman. Grundtanken är att elöverskott från verksamheter som inte behöver utnyttja maximalt med el kontinuerligt under dagen ska kunna användas av andra.

I det första projektet i Bilbao ska tunnelbanans elinfrastruktur bidra till att ladda elbussar i en depå som ligger i anslutning till tunnelbanan. Därmed kan behovet av investeringar i ny infrastruktur hållas nere, samtidigt som den kontrakterade elförsörjningen till tunnelbanan utnyttjas optimalt.

Laddningen av bussarna påverkar inte tunnelbanetrafiken eftersom elförsörjningen till tågen alltid har prioritet framför laddning av bussarna. Det innebär att när ett tåg passerar minskas laddningen av bussarna. Nattetid, när tunnelbanan inte går, är laddningen av bussarna intensivare så att systemet utnyttjas optimalt.

På flera håll i Europa finns liknande lösningar. I Hannover bidrar således el från spårvägsnätet till laddning av elbussarna och i Wien används el från tunnelbanan nattetid för att ladda ett antal elbussar.

Italien: Staden Bologna med den omkringliggande regionen Ferrara har nu gått ut i en stor offentlig upphandling av bränslecellsbussar. Upphandlingen gäller 127 vätgasdrivna bussar med en option på ytterligare 140 bussar. 37 av bussarna ska levereras nästa år, övriga senast i juni 2026.

Förutom bränslecellsbussar planerar lokaltrafiken i Bologna också att skaffa ett antal biogasbussar som drivs med lokalt producerad biogas. Satsningarna ingår i stadens arbete på att bli emissionsfri till år 2030.

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)