Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Holländska Ebusco får stor order; Ännu en brittisk stad blir elektrisk; Gammal elbuss blir som ny.
Nederländerna: Det stora bussföretaget Qbuzz i Nederländerna har tecknat avtal med elbusstillverkaren Ebusco om leverans av upp till 63 bussar. Ordern omfattar 45 Ebusco 3.0 12-metersbussar samt 18 Ebusco 3.0 18-meters ledbussar. Fyra av dessa är dock ännu inte fasta beställningar utan en option. Bussarna ska levereras under nästa år och sättas i trafik i två holländska provinser, Groningen och Drenthe.
12-metersbussarna ska främst användas i regiontrafik medan ledbussarna ska gå i stadstrafik på två linjer i staden Groningen. Båda versionerna kommer att utrustas med extra stora batteripaket, över 500 kWh, vilket är unikt för tolvmetersbussarna.
Qbuzz har sedan tidigare cirka 130 elbussar från Ebusco i sin vagnpark.
Storbritannien: En av jättarna i brittisk kollektivtrafik, First Bus, har beställt 18 elbussar från den nordirländska busstillverkaren Wrightbus. När bussarna har levererats är samtliga 86 bussar som First Bus kör i Leicester elbussar.
First Bus räknar med att nästa år ha mer än 500 elbussar i trafik i olika delar av Storbritannien.
Storbritannien: Mer om First Bus som var en av de första operatörerna i Storbritannien att sätta elbussar i trafik. Bland dessa var tolv Optare Versa i staden York. De bussarna ska nu uppgraderas med en helt ny elektrisk drivlina och nya batterier som ger bussarna en räckvidd på över 200 kilometer, oavsett väder – och i Yorkshire kan vädret variera från snöstorm till nästan tropisk hetta.
För uppgraderingen svarar det brittiska företaget Equipmake som uppger att varje uppgradering kostar mindre än en ny elbuss.
First Bus har som mål att hela deras bussflotta ska vara emissionsfri till 2035.
Lämna ett svar