Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Hamburg har beställt sina första serietillverkade bränslecellsbussar. Solaris levererar. Foto: Solaris.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Hamburg köper bränslecellsbussar från Solaris; Även Madrid investerar i bränslecellsbussar; 8 000 elbussar i Tyskland 2030.

Tyskland: Även om bränslecellsbussar är en liten nischmarknad fortsätter flera trafikföretag att investera i sådana. Det kommunägda trafikföretaget i hansestaden Hamburg, Hamburger Hochbahn, har således beställt fem Solaris Urbino 12 hydrogen vätgasbussar för leverans under andra kvartalet nästa år.

Ordern avser tolvmetersbussar med en bränslecell på 70 kW och med en kapacitet på cirka 70 passagerare. Solaris var under förra året den största leverantören av bränslecellsbussar i Europa.

– Bränslecellsteknik är ett viktigt strategiskt alternativ för oss. Med de fem bussar som vi nu har beställt kommer vi för första gången att sätta serieproducerade bränslecellsbussar i daglig trafik, säger Henrik Falk, vd för Hamburger Hochbahn AG.

Solarisbussar med bränslecellsdrivna räckviddsförlängare har varit i trafik i Hamburg sedan 2014.

Även Madrid har gjort sin första beställning av bränslecellsbussar. Foto: Caetano.

Spanien: Lokaltrafiken i Madrid, EMT Madrid, har i sin första större upphandling av bränslecellsbussar beställt tio vätgasbussar från den portugisiska busstillverkaren Caetano.

Bussarna av modell H2.City Gold är de första bränslecellsbussarna i Madrid och utrustade med den andra generationens bränsleceller från Toyota. Bränslecellerna är på 70 kW och räckvidden på en tankning uppges till 350 km på vintern och 550 km på sommaren.

Caetano har hittills sålt cirka 115 bränslecellsbussar av modell H2 City Gold i Europa. Modellen finns även som batterielektrisk buss.

Mercedes-Benz dominerar elbussamarknaden i Tyskland stort. Foto: Ulo Maasing.

Tyskland: År 2030 kommer omkring 8 500 elbussar att vara i trafik i Tyskland enligt en prognos från konsultföretaget PwC (klicka här). Stora satsningar på elektrifiering görs framför allt i Berlin och Hamburg som fram till 2030 planerar att skaffa ytterligare 1 520 respektive 1 517 elbussar.

Idag är 1 884 bussar med elektrifierad drivlina i trafik i landet. Batteribussarna dominerar stort med 1 617 fordon. Därefter följer bränslecellsbussar 145 fordon), trådbussar (85) och laddhybrider (37).

Mercedes-Benz dominerar stort på marknaden med 692 bussar med elektrifierad drivlina i trafik, följd av Solaris (372 bussar), VDL (299), MAN (119) och BYD (76).

Enligt PwC:s rapport är investeringskostnaden för en 12-meters batteribuss cirka 2,5 gånger så stor som för motsvarande dieselbuss, 550 000 euro mot 240 000 euro. En batteridriven ledbuss kostar cirka 800 000 euro mot 340 000 euro för motsvarande dieselbuss.

När det gäller bränslecellsbussar haar den största satsningen gjorts i Köln-regionen med 72 bussar. Wuppertal har 20, Frankfurt am Main 13, Höchst 8 samt Düren 5.

Även i framtiden kommer enligt PwC bränslecellsbussarna att utgöra en mindre del av elbussarna.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)