Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nu fördubblas HelsingborgsExpressen

I höst får HelsingborgsExpressen ytterligare en linje. Foto: Lotta Wittinger.

Helsingborgs-Expressen, den BRT-liknande snabbusslinjen i Helsingborg står inför en fördubbling. Sedan sommaren 2019 trafikerar Helsingborgs-Expressen stadsbusslinje 1 i Helsingborg. Med byggstart i början av april förbereder Helsingborgs stad för en andra linje av Helsingborgs-Expressen som ska gå i trafik från slutet av december 2024. I slutet av 2027 startar en tredje linje.

HelsingborgsExpressen är ett koncept för att utveckla stadsbusstrafiken i Helsingborg tillsammans med Skånetrafiken och erbjuda snabba, bekväma och hållbara resor för resenärerna. Samtliga bussar är eldrivna med av- och påstigning genom alla dörrar.

I april börjar Helsingborgs stad att bygga om på några platser för att anpassa gator och hållplatser längs den kommande linjesträckningen.

– Nu gör vi viktiga satsningar på kollektivtrafiken inom staden som gynnar väldigt många i våra större bostadsområden som vuxit de senaste åren och i områden vi planerar att bygga framåt. När vi gör den här typen av satsningar passar vi på och skapar bättre och säkrare trafikmiljöer för alla som rör sig i trafiken, vare sig man går, cyklar, åker buss eller kör bil, säger Oscar Grönvall, trafikchef på stadsbyggnadsförvaltningen.

– Nu när resandet nästan är tillbaka på normalnivå efter pandemin satsar vi på att få ännu fler att välja bussen. HelsingborgsExpressen 2 är en viktig del av att bygga ut kollektivtrafiken i bostadsområden där det finns ett stort resandebehov, säger Fredrik Schell, chef på Enhet planering på Skånetrafiken.

HelsingborgsExpressen samfinansieras av Helsingborgs stad och staten genom Sverigeförhandlingen, som är ett avtal mellan staten, Region Skåne och berörda kommuner i storstadsområdena.

Sträckningen för den nya HelsingborgsExpressen.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)