Svenskarnas semesterresande har ökat med sju procent jämfört med innan pandemin. Det rapporterar resebyråkedjan Ticket med hänvisning till sin bokningsstatistik. Resandet har ökat trots att 39 procent av svenskarna i Tickets Sifoundersökning säger att de höga matpriserna har påverkat deras resande.
I Tickets Sifoundersökning svarar 39 procent att de höga matpriserna påverkat deras semesterresande. Detta är fler än de som påverkas av höga elpriser (34 procent), bränslepriser (28 procent) eller boräntor (24 procent). Trots tuffa ekonomiska tider är det dock få som är beredda att helt avstå semesterresor, och Tickets bokningsstatistik visar att resandet hittills i år ökat med 7 procent jämfört med samma period 2019, innan pandemin.
– Efter tre år utan utlandsresor för väldigt många så står en utlandssemester högt på önskelistan nu när det återigen är enkelt och smidigt att ta sig ut i världen. Då är det annat som prioriteras bort, säger Michael Kapil, marknadschef på Ticket.
Endast tretton procent av svenskarna i Tickets Sifoundersökning uppger att de är villiga att helt avstå semesterresor på grund av det ekonomiska läget. Fler än hälften väljer i stället att anpassa sin resa genom att åka till billigare resmål eller försöka hitta billigare flygbiljetter. Även detta avspeglas i Tickets bokningsstatistik, där resandet till långväga destinationer nästintill halverats medan resandet inom Europa i stället ökat kraftigt.
Lämna ett svar