Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ring av expressbussar runt London

Dubbeldäckarna på Superloop får en egen design. Foto: Greater London Authority.

En förbifart, fast med bussar. I samband med att Londons miljözon för bilar, ULEZ, utvidgas slår London en ring av expressbussar runt staden. Ringen består av tio snabba busslinjer med ett begränsat antal hållplatser som ska knyta samman centrumområden, järnvägsstationer, sjukhus och knutpunkter för kollektivtrafik. Systemet har av Transport for London döpts till Superloop, superslingan.

Bussarna på de tio linjerna får en egen design i rött och vitt och en kareta över den del av slingan som varje buss trafikerar.

Totalt består Superloop av tio linjer. Fyra av dessa finns redan, men kommer att profileras om till Superloop och i en del fall få ökad turtäthet. Hela ringen av busslinjer kommer att byggas ut etappvis.

– När jag fattade det svåra beslutet att utvidga miljözonen till att omfatta hela London var ett av mina centrala löften att förbättra förbindelserna i de yttre delarna av staden. De här nya linjerna kommer att göra det mycket enklare för Londonborna att ta sig runt i staden och att skapa ett bättre, grönare London för alla, säger Londons borgmästare Sadiq Khan.

– Superloop är juvelen i kronan i våra planer för att stärka alternativen till privatbilen innan miljözonen utvidgas till hela London. För första gången kommer vi att knyta samman en rad centra i huvudstaden med tvärgående expresslinjer, kommenterar Alex Williams, kund- och strategichef vid Transport for London.

Den 29 augusti utvidgas Londons ultralågemissionszon (ULEZ) till att omfatta samtliga stadsdelar i den brittiska huvudstaden.

Superloop slår en slinga av expressbussar runt den brittiska huvudstaden. Karta: Transport for London.

S

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)