Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Europeiskt linjenät med lyxiga nattbussar ska konkurrera med flyget

De första Twilinerbussarna ska vara Volvo 9700DD med specialinredning. Foto: Volvo Bussar.

Det schweiziska startup-företaget Twiliner vill etablera ett linjenät med lyxiga, mycket komfortabla nattbussar i Europa. Sådana busslinjer finns på flera håll i världen, både i Asien och Latinamerika, men inte i Europa. Syftet är att skapa ett verkligt alternativ till flyget, men i praktiken blir Twiliner också ett alternativ till nattåg på flera sträckor. I projektet samarbetar företaget med Volvo Bussar, tillverkare av flygstolar, designstudios, den schweiziska motsvarigheten till Vinnova (Innosuisse) med flera. De första fyra linjerna ska enligt planerna vara igång mot slutet av nästa år. Det belgiska bussföretaget Staf Cars kommer enligt startup-företaget att köpa och driva de första Twilinerbussarna.

Twiliners filosofi bygger på tanken att människor vill resa utan att skada miljön. Samtidigt är flyget en viktig faktor bakom klimatförändringarna och grönt flyg i större utsträckning är alltjämt långt borta. Att resa med nattbuss är enligt Twiliner en lösning på utmaningen, förutsatt att resan är både komfortabel och överkomlig i pris. Då ändrar människor också sitt beteende.

Volvo Bussar är partner i projektet. Volvo investerar i projektet och kommer enligt Twiliner också att bygga de första Twilinerbussarna, dubbeldäckaren Volvo 9700DD. Bussarna byggs hos Volvo Bussars partner Carrus i Finland och drivs med biodiesel.

De första bussarna köps av det belgiska bussföretaget Staf Cars dom också ska svara för trafiken på de första linjerna med Twiliner. Målet är att en första linje ska vara igång i början av 2024 och gå mellan Zürich och Barcelona. Innan slutet av 2024 ska fyra linjer vara igång, året efter tillkommer åtta linjer och 2026 ska Twiliners linjenät utgöras av 25 linjer. Twiliner räknar med att nå break-even när fyra linjer är i trafik.

Bussarna ska ha 21 stolar som går att förvandla till helt plana bäddar, i likhet med business class på interkontinentala flyglinjer. Bild: Twiliner.

Bussarna ska ha 21 lyxiga stolar som är snarlika de som många internationella flygbolag använder i business class på sina interkontinentala linjer. Likt dessa business-classstolar kommer Twiliners stolar att vara möjliga att fälla ner så att resenären får en helt plan bädd att sova på. Stolarna är delvis avskärmade, precis som i interkontinental business class. De har också ett litet bord som passar för en matbricka eller en bärbar dator.

Twiliner har utvecklat stolarna tillsammans med ett företag som just skapar inredningar för flyg, Airline Services Interiors samt forskare vid tekniska högskolan i Bern.

Enligt Twiliner har man sökt patent på stolarna som så kommer att klara säkerhetskrav för liggande resenärer, något som annars är ett effektivt hinder för vanliga ”sovbussar”. Varje stol har också ett eget förvaringsutrymme för mindre bagage.

Ombord finns förutom 21 luxuösa stolar även rimligt med bagageutrymme, stor toalett och garderob med mera. Bild: Twiliner.

På övre planet kommer bussarna att ha 18 bäddbara stolar, på nedre planet tre. På nedre planet finns också en stor garderob, en mycket rymlig toalett och ett rymligt kök där resenärerna kan få smårätter samt varma och kalla drycker. Dessutom finns på Volvobussarna baktill ett stort bagageutrymme för väskor, cyklar, surfbrädor med mera.

Själva affärsmodellen bygger på att Twiliner inte är någon lågprisprodukt. Prissättningen kommer att vara dynamisk och på en typisk linje kommer biljettpriset att variera mellan 180 och 220 schwiziska franc, cirka 2 000 – 2 500 kronor. Twiliner står för bokningsplattform samt bestämmer om linjenät, tidtabeller och priser.

I slutet av nästa år ska Twiliner omfatta fyra nattlinjer i Europa. 2026 ska det vara 25 linjer. Karta: Twiliner.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)