”Kollektivtrafiken är en av våra viktigaste samhällsfunktioner, den ökar tillgängligheten i samhället och har en stor betydelse för arbetspendlingen” Det sa infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i en kommentar i anslutning till presentationen av Sveriges Bussföretags rapport Fyra av tio (klicka här) som presenterades på tisdagsförmiddagen och som vi tidigare rapporterat om.
Andereas Carlson tog också upp kollektivtrafikens utsatta situation under pandemin.
– Tack för era insatser under den svåra påfrestning som pandemin innebar. Jag tror på en ljusare framtid för sektorn. När det gäller transportsystemet har regeringen två prioriteringar, godstrafik och arbetspendling. Inom arbetspendlingen har kollektivtrafiken, inte minst bussen, en viktig roll.
Andreas Carlson tog också upp den utbredda upplevelsen av otrygghet i och kring kollektivtrafidken som rapporten konstaterat.
– Det är inte en känsla som specifikt avser kollektivtrafiken, snarare samhället i stort. Regeringen arbetar intensivt med detta. Det är inte de som reser med kollektivtrafiken som ska känna sig oroliga eller otrygga. Det är de kriminella.
Presentationen av rapporten följdes också av en paneldiskussion där rapportens slutsatser togs upp. En av dessa gällde kollektivtrafikens och bussens roll i klimatarbetet – i synnerhet att tre fjärdeelar av svenskarna inte tror att busstrafiken i Sverige är fossilfri, trots att 95 procent av den upphandlade busstrafiken körs på förnybara bränslen eller el.
– Jag slås av kollektivtrafikens fantastiska utveckling när det gäller klimatet. Men rapporten visar att vi måste bli mycket bättre på att föra ut klimatfrågorna till allmänheten, sa Johan Wadman, vd för branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.
Riksdagsledamoten Jytte Guteland (S) instämde.
– Kollektivtrafiken är bäst i klassen när det gäller klimatarbete, sa hon med emfas.
Hur ska vi få fler att resa med kollektivtrafiken, frågade moderatorn Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.
– Bättre utförande och bättre informationsinsatser, inte minst vid trafikstörningar, svarade Johan Wadman som också framhöll att de många medelstora svenska städerna har goda möjligheter att utveckla kollektivtrafiken.
Mattias Goldmann från 2030-sekretariatet pekade på flera åtgärder.
– Det är dags att införa det mål som sju av åtta riksdagspartier var eniga om innan valet, ett färdmedelsneutralt avdragssystem. Värt att fundera över är också möjligheterna att ersätta tjänstebilen med andra lösningar och dessutom satsa mer på distansarbete.
Jytte Guteland lovade att i riksdagen bli en ambassadör för bussen som hon menade bör bli lättare att hitta i trafiksystemet.
– Här i Stockholm finns det tydligt skyltat hur man hittar tunnelbanan, men busshållplatsen är svårare att finna.
– En del människor vill uppfinna hjulet igen och igen, finna nya tekniska lösningar. Men bussen fungerar och spelar en avgörande roll i kollektivtrafiken. Jag kommer att bli en bussambassadör i riksdagen.
Även Mattias Goldmann framhöll att det inte är nya tekniska lösningar eller nolltaxa som är de viktiga redskapen för ett ökat resande.
– Det finns de som förespråkar nolltaxa för att nå ett ökat kollektivresande. Men det är inte där som skon klämmer, det är inte nolltaxa som behövs. Vi kan komma väldigt långt med de lösningar vi redan har om vi nyttjar dem rätt. Och de mål som vi har satt upp går att leverera.
Det var så lite 😉
Oroliga och otrygga känner sig bussförare som jobbar ensamma och själva måste hantera ALLT som händer på bussen.