Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stark ökning för Volvo Bussar

Volvo Bussar hade under det första kvartalet enstark efterfrågan på turistbussar i Nordamerika. Där lanserade dotterbolaget Prevost nyligen en ny turistbuss. Bild: Volvo Bussar.

Omsättningen för Volvo Bussar steg med 40 procent till 4,3 miljarder kronor under det första kvartalet i år. Rörelsemarginalen förbättrades också, från 0,7 procent till 4,2 procent under samma period. Det framgår av Volvokoncernens kvartalsrapport som presenterades på torsdagsmorgonen. Totalt ökade Volvokoncernens nettoomsättning med 25 procent till 131,4 miljarder kronor. Justerat för valutakursförändringar var ökningen 17%.

Volvo konstaterar att den globala efterfrågan på nya bussar fortsatte att förbättras under det första kvartalet. Det gäller särskilt turistbussarna. Företaget tog hem stora beställningar på turistbussar främst i Nordamerika och Mexiko.

Totalt fick Volvo Bussar under det första kvartalet order på 1 839 bussar, en ökning med fyra procent jämfört med samma period förra året. Av beställningarna gällde 48 helelektriska bussar (52 första kvartalet i fjol) och tre hybrider (52 i fjol). 34 helelektriska bussar och 44 hybrider levererades under kvartalet.

Volvooncenens rörelseresultat uppgick till 18 409 miljoner, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 14 procent. Men då har Volvo inte räknat in 1,3 miljarder som en avsättning för den omstrukturering av bussverksamheten som koncernen ska genomföra. Denna innebär bland annat att Volvo Bussar i början av nästa år stänger sin bussfabrik i Wroclaw i Polen och slutar med helbyggda bussar i Europa (klicka här).

Under det första kvartalet i år uppgick Volvo Bussars nettoomsättning till 4 267 miljoner kronor, en ökning med 40 procent jämfört med samma period i fjol då omsättningen var 4 204 miljoner.

Rörelseresultatet för bussarna blev 178 miljoner kronor – en rejäl ökning jämfört med fjolårets första kvartal då resultatet var 20 miljoner.

Men bussarna är samtidigt den del av Volvokoncernen verksamhet som visar svagast lönsamhet med 4,2 procents rörelsemarginal (0,7 procent första kvartalet 2022). Det kan jämföras med lastbilarnas 14,2 procent, anläggningsmaskinernas 18,3 procent och Volvo Pentas 22,7 procent.

Att bussarna är den ekonomiskt svagaste länken i verksamheten är inget unikt för Volvokoncernen – även andra stora buss- och lastbilstillverkare visar upp en liknande bild.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)