Den brittiska bussjätten Stagecoach har lagt sin största elbussorder hittills. Ordern omfattar 150 dubbeldäckare och 20 enplansbussar byggda på chassier från Volvo och med karosser från egyptiska MCV.
Bussarna ska sättas i trafik i Stockport, nära Manchester i England.
De är byggda på Volvo Bussars nya elbusschassi BZL Electric som Volvo introducerade 2021 (klicka här) med sikte på marknader över hela världen. Chassiet är avsett att karosseras av fristående karossörer och kan användas till såväl dubbeldäckare som till enplansbussar. Chassiet är till 90 procent återvinningsbart.
Vid lanseringen av elbusschassiet BZL i september 2021 uppgav Volvo att chassiet skulle marknadsföras där Volvo inte hade egna, kopmpletta bussar i sitt kunderbjudande. BZL marknadsdfördes redan från början i Storbritannien och har blivit framgångsrikt på flera andra marknader, bland annat Australien och Singapore.
I mars avslöjade Volvo Bussar att företaget ändrar sin affärsmodell i Europa och slutar med produktionen av helbyggda bussar (klicka här). Det innebär att Volvo Bussar fokuserar sin produktion på chassier och tillsammans med externa påbyggare erbjuda kunder i Europa ett komplett utbud av stads- och linjetrafikbussar samt turistbussar i premiumsegmentet.
För Stagecoach innebär affären med Volvo Bussar att företaget tar ytterligare ett steg mot sitt mål att 2035 endast ha nollutsläppsbussar i trafik.
Lämna ett svar