Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljarder saknas – spårväg kan bli BRT

En vision som kanske inte blir verklighet. Miljarder saknas till Spårväg syd i Storstockholm. Buss kan bli alternativet. Bild: Region Stockholm.

Den planerade spårvägslinjen mellan Flemingsberg och Älvsjö i södra Storstockholm, Spårväg Syd, kan helt eller delvis komma att ersättas med busstrafik. Pengarna räcker inte. Det saknas ett par miljarder till spårvägssatsningen, skriver lokaltidningen Mitti.

Det var 2017 som beslutet fattades om en spårväg från Flemingsberg via Skärholmen, Kungens Kurva och Älvsjö i sydvästra Storstockholm. Satsningen var en del av Sverigeförhandlingen där staten skulle ställa upp med miljardbelopp i medfinansiering till stora kollektivtrafikprojekt. I gengäld förband sig kommunerna att bygga massor av nya bostäder.

Spårväg Syds tilltänkta sträckning. Karta: Region Stockholm.

Längs Spårväg Syd skulle minst 18 000 nya bostäder byggas. Spårväg Syd var tänkt att börja trafikeras 2033. Budgeten var satt till 4,2 miljarder kronor. Men nu visar det sig att pengarna till ett spårvägsbygge inte räcker till.

Catharina Håkansson Boman, Sverigeförhandlingen. Foto: Sverivgeförhandlingen.

– Vid en kontrollstation i december såg vi att spårvägen inte ryms inom den avtalade budgetramen. Ett par miljarder saknas, säger Catharina Håkansson Boman, ordförande i styrelsen som följer upp Sverigeförhandlingen till Mitti.

Därför ska Trafikförvaltningen i Region Stockholm, SL, nu se på två alternativ. Det ena är expressbussar med BRT-standard längs hela sträckan. Det andra är en spårväg på en del av sträckan och buss på övriga delar.

Några definitiva beslut är dock inte fattade ännu. Först väntar en avstämning och en delrapport i juni, sedan fattas ett definitivt beslut i december.

Planeringen av Spårväg Syd har tidigare fått bister kritik av två etablerade trafikforskare. De båda forskarna, Erik Johansson vid Lunds tekniska högskola (LTH) och Anna Anund på VTI, granskade hur det gick till när beslutet om Spårväg syd fattades (klicka här).

I sin rapport konstaterade forskarna att den samhällsekonomiska kalkylen inte verkar ha spelat någon större roll för beslutet att investera i spårvägen eller inte. Dessutom tycks spårväg ha varit det enda alternativ som getts utredningsresurser och analyserats.

En BRT-lösning gavs ”andra utredningsresurser” än spårvägsalternativet och man utnyttjade inte BRT-lösningars fördelar såsom att man kan köra på befintlig infrastruktur, att systemet kan kopplas på ny infrastruktur som Förbifart Stockholm och att kapaciteten passar resandeunderlaget bättre.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)