Buss- och lastbilstillverkaren Scania har beslutat att stänga sin fabrik för tillverkning av busskarosser i Slupsk, Polen. Produktionen av busschassier fortsätter dock. Bristande lönsamhet och ett behov av stora investeringar är skäl till nerläggningen. Tidigare i år beslutade Volvo Bussar att ändra affärsmodell och helt upphöra med sin busstillverkning i Wroclaw, Polen (klicka här). Nu ändrar alltså även Scania sin strategi. Modellerna Citywide och Interlink går i graven, likaså tillverkningen av låggolvschassier.
Scania uppger att beslutet att stänga busskarossfabriken vid Scania Production Slupsk syftar till att säkerställa lönsamheten och erbjuda hållbara mobilitetslösningar.
Därför fasar Scania ut en del av produktionen i Polen och lägger ner tillverkningen av busskarosser under första kvartalet 2024.
Tillverkningen av chassier av K-typ kommer att fortsätta som vanligt i Kobylnicka, nära Slupsk.
Scania uppger också att företaget kommer att fortsätta att erbjuda sina kunder kompletta bussar som byggs modulärt, likaså ett omfattande globalt servicenätverk samt ett gott samarbete med påbyggare både på den lokala och den globala marknaden.
Scania hänvisar till negativa förändringar på den globala bussmarknaden som har lett till minskade beställningar på nya bussar och en permanent förlust av lönsamheten i bussegmentet.
Företaget pekar på att bussverksamheten påverkades starkt av covid-19-pandemin, och även om läget på marknaden gradvis normaliseras är takten i återhämtningen otillräcklig. Företaget hänvisar också till att förändringar i lagstiftningen när det gäller nya bussar kräver stora investeringar i ny teknik, både nu och i framtiden.
– Vi är övertygade om att bussverksamheten kommer fortsätta att vara en viktig del av Scanias affär framöver, men för att kunna leverera på våra kundlöften och säkra lönsamheten globalt behöver vi uppdatera vår strategi, säger Stefano Fedel, Head of Sales and Marketing på Scania.
– Genom att kombinera styrkorna i Scanias modulsystem, det globala servicenätverket och starka partnerskap kan vi erbjuda våra kunder service, finansiering, laddlösningar och intelligenta transportlösningar, säger Stefano Fedel.
För att kunna leverera på Scanias kundlöften och säkra förmågan att med större snabbhet och flexibilitet möta marknad- och kundkrav, får bussverksamheten en mer slimmad organisationsstruktur, säger företaget. Företaget kommer att fortsätta tillverka chassier med både bak- och frontmonterade motorer, med bibehållen bredd i drivlinealternativ. Däremot upphör produktionen av Scania Citywide, Scania Interlink och låggolvschassier.
I praktiken innebär detta att Scania överger en stor del av stadsbussmarknaden.
– Majoriteten av Scanias bussverksamhet har alltid skett i samarbete med externa karossörer, genom vilka vi uppnått en hög servicenivå och en stark global närvaro. Det framgångsrika konceptet kommer vi att bygga vidare på, säger Stefano Fedel.
Totalt har Scania i Slupsk 1 047 anställda, varav 847 i produktionen av busskarosser och 200 i chassitillverkningen.
Lämna ett svar