Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Samarbete över blockgräns kan stoppa SL-nerskärningar”

Kristoffer Tamsons (M): Sätt partipolitiken åt sidan, rädda kollektivtrafiken.

De drastiska nerskärningar som hotar när det gäller kollektivtrafiken i Storstockholm kan stoppas genom ett blocköverskridande samarbete. Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd och tidigare trafikregionråd i Region Stockholm vill ha blocköverskridande samtal i syfte att på kort och lång sikt stärka SL:s ekonomi och undvika nedskärningar. SL svarar för drygt hälften av all kollektivtrafik i landet.

Bakgrunden är att kollektivtrafiken i Storstockholm står inför nerskärningar utan motstycke (klicka här). En rad busslinjer läggs ner, på andra glesas trafiken ut och trafikeringstiderna minskas. Även tunnelbanan hotas av glesare trafik och nerskärningar kommer också på pendeltågen, Spårväg city samt Roslagsbanan. SL beskriver läget som ”historiskt tufft”.

– SL-trafiken hotas med tjugotal nedlagda busslinjer, ett femtiotal nedskurna bussturer och 15 procent minskad trafik i tunnelbanan på eftermiddagar och kvällar. Ovanpå det hotas all övrig spårtrafik av nedskärningar. Det vill vi stoppa till varje pris, säger Kristoffer Tamsons.

– Nu bjuder jag personligen in alla andra partier till överläggningar om hur vi kan stoppa nedskärningarna. Mindre biljettprishöjning, pausade prestigeprojekt till sjöss och minskad administration är bara några förslag som kan stoppa nedskärningarna. Nu är det dags att lägga partipolitiken åt sidan och rädda resenärerna.

Kristoffer Tamsons förklarar att syftet med de blocköverskridande samtalen är att enas om vägar att stärka SL:s ekonomi och undvika nedskärningarna nästa år.

Till samtalen säger sig Moderaterna i Region Stockholm vilja lyfta förslag som mindre justeringar av SL-priset, pausa politiska prestigeprojekt till sjöss, pressa fram effektivare upphandlingar och minska administrations- och konsultkostnader.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)