Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men den här gången också med en utblick till USA.. Denna gång: Spansk-kinesiskt samarbete om elbussar; Stor upphandling av halvstora bussar. MercedesBenz elbussar byggs i Frankrike; Tillverkar 5 000 eldrivna skolbussar om året.
Spanien: Den kinesiska bustillverkaren BYD och spanska Castrosua har nu visat upp det första exemplaret av sin gemensamt producerade elbuss. Presentationen ägde rum på måndagen i Santiago de Compostela i Spanien.
BYD svarar för chassiet med den elektriska drivlinan, medan Castrosua svarar för karosseriet. Sedan tidigare har BYD ett liknande, framgångsrikt samarbete med brittiska ADL, Alexander Dennis.
Det var i september förra året som de båda företagen tecknade avtal om att bygga tolvmeters elbussar för den spanska marknaden.Samarbetet mellan BYD och Castrosua omfattar utveckling, tillverkning och försäljning av elbussar på den spanska marknaden. Initialt kommer parterna att koncentrera sig på klass 1- och klass 2-busssar för stadstrafik och regional trafik. Även eftermarknad och reservdelsförsörjning omfattas av avtalet.
BYD-Castroasuas tolvmeters elbuss har kapacitet för upp till 92 passagerare. Batterikapaciteten uppges till 422 kWh vilket ger bussen en räckvidd på över 560 kilometer på en landdning.
Bussen kommer också att visas på den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s stora mässa i Barcelona den 5 – 7 juni.
Italien: Den italienska busstillverkaren Rampini har vunnit en upphandling av upp till 280 eldrivna midibussar. Upphandlingen har gjorts av det statliga italienska företaget Consip och gäller Rampinis modell Eltron, en åtta meter lång och 2,2 meter bred buss med kapacitet på upp till 48 passagerare. Modellen finns med två eller tre dörrar.
Motorn är på 230 kW, batterikapaciteten 280 kWh och däckvidden över 200 kilometer. Rampini är specialiserat på el- och bränslecellsdrivna midibussar på sex eller åtta meter.
De bussar som Consip upphandlar i ett ramavtal kan sedan tas över av trafikhuvudmännen i landet som därmed själva slipper upphandla bussarna. Istället kan de dra nytta av de avtal som Consip skriver i kraft av sin storlek för att sedan köpa bussarna från det statliga företaget till det pris som Consip betalar för dem.
Frankrike: Daimler Truck ska nästa år börja tillverka Mercedes-Benz elbuss eCitaro i Frankrike. Företaget ska investera omkring 600 miljoner kronoir i att bygga om sin anläggning i Ligny-en-Barrois i östra Frankrike för montering av eCitaro.
Hittills har eCitaro endast byggts vid Daimler Trucks fabrik i tyska Mannheim. Företaget har tidigare meddelat att anläggningen i Mannheim ska utvecklas till ett kompetenscentrum för elbussar och helt inriktas på tillverkning av elbussar och komponenter till dessa. Från andra halvan av det här årtiondet ska Daimler Trucks fabrik i Neu-Ulm tillverka eldrivna regionbussar och från slutet av årtiondet batterielektriska och bränslecellsdrivna turistbussar.
På UITP-mässan i Barcelona i början av juni visar Daimler Truck nya Mercedes-Benz eCitaro ledbuss med bränslecellsdriven räckviddsförlängare.
USA: Skolbussar är ett helt eget marknadssegment i USA och Kanada. En av de ledande tillverkarna av skolbussar är Blue Bird som nu har byggt om en stor fabrik i Fort Valley, Georgia, för att kraftigt öka produktionen av eldrivna skolbussar. Hittills har kapaciteten varit fyra bussar per dag men ökar nu till 20 bussar om dagen, eller 5 000 eldrivna skolbussar om året.
Bakgrunden är att skolmyndigheterna i såväl USA som i Kanada i växande utsträckning går över till eldrivna skolbussar. Samtidigt satsar regeringen i Washington mycket stora summor på stöd till elektriska skolbussar och lågutsläppsbussar. Bland annat har Bidenadministrationen fått igenom en infrastrukturlag som över fem år innebär stöd på mer än fem miljarder dollar, 50 miljarder kronor, till rena skolbussar.
Lämna ett svar