Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbusspremien ändras – stadsbussar tappar, expressbussar och turistbussar kan få stöd

Stadsbussar kan i framtiden inte få stöd via elbusspremien. Däremot kan turistbussar få det. men de europeiska busstillverkarna har inga sådana produkter. Det har däremot kinesiska leverantörer – men där handlar det om bussar med flera begränsningar när det gäller räckvidd, laddtider och kapacitet. Bild Yutong.

Den statliga elbusspremien ändras för att stimulera en elektrifiering av bussar i förortstrafik, expressbussar i långväga trafik samt turistbussar. Stadsbussar kan från den 1 augusti inte längre få stöd från elbusspremien, har regeringen beslutat.

Regeringen anser att stödet till elbussar för stadstrafik har spelat ut sin roll och därför ska fasas ut från och med den 1 augusti i år.

De som redan har beställt elbussar för stadstrafik under förutsättningen att få stöd ska dock kunna få stödet utbetalt. Istället ändras inriktningen av elbusspremien. Regeringen anser att eldrift numera är självklart när det gäller stadsbussar. När det gäller bussar som används inom ett län för förortstrafik, expressbussar som används för trafik mellan län samt turistbussar har elektrifieringen inte kommit lika långt. Därför behövs stöd i fortsättningen för dessa, resonerar regeringen.

Men ingen av de europeiska busstillverkarna erbjuder idag elbussar för långväga trafik, vare sig för expresstrafik eller turisttrafik. Såväl MAN som Daimler räknar exempelvis med att det kommer att ta ytterligare flera år innan de har produkter klara som kan introduceras kommersiellt. Däremot har kinesiska leverantörer som Yutong sådana bussar. Men räckvidden är begränsad, bussarna har begränsad kapacitet för bagage och kräver lång laddtid. De eldrivna turistbussar som finns på marknaden kan i huvudsak användas för kortare rundturer, transfers och sightseeing.

Regeringen anser att eldrift numera är självklart när det gäller stadsbussar. När det gäller bussar som används inom ett län för förortstrafik, expressbussar som används för trafik mellan län samt turistbussar har elektrifieringen inte kommit lika långt. Därför behövs stöd i fortsättningen för dessa, resonerar regeringen.

– Förändringen av elbusspremien handlar om att bedriva en effektiv klimatpolitik och fokusera stödet där det har störst potential att bidra till elektrifieringen av transportsektorn och minska utsläppen av växthusgaser, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

Elbusspremien riktar sig idag till regionala kollektivtrafikmyndigheter, kommuner och aktiebolag som kan teckna av tal om allmän kollektivtrafik samt trafikföretag som kör kollektivtrafik. Premien kan betalas ut till elbussar, laddhybrider, bränslecellsbussar och trådbussar med en transportkapacitet på mer än 14 passagerare. Syftet med elbusspremien är att täcka delar av den merkostnad som köpet av en elbuss innebär.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)