
Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Regeringens beslut om ändrad elbusspremie har överrumplat branschen och gynnar i praktiken utomeuropeiska busstillverkare. Foto: Ulo Maasing.
Regeringens beslut att avveckla elbusspremien (klicka här) för stadsbussar och fokusera på förortsbussar, expressbussar för långväga trafik och turistbussar har kommit helt överraskande för branschen. Ingen dialog med branschen har förekommit och regeringens tvära ändring av elbusspremien innebär i praktiken ett stöd till busstillverkare utanför Europa. I praktiken finns endast kinatillverkade bussar att tillgå på marknaden, vilket begränsar konkurrensen. Det säger Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund till Bussmagasinet. Elbusspremien för stadsbussar ska börja avvecklas redan den 1 augusti enligt det beslut som regeringen fattade på torsdagen.
– Att regeringen vill stärka kollektivtrafiken med elbusspremien är i grunden bra. Vi har tidigare också påpekat att även om busstrafiken idag leder omställningen till en fossilfri fordonsflotta då över 85% av alla svenska bussar idag kör på fossilfria drivmedel behöver vi fortsatta stöd för att utvecklingen ska kunna fortgå med kraft, kommenterar Anna Grönlund.
– Att regeringen nu i mitten av året ändrar förutsättningarna för elbusspremien kan ge problem i de offentliga upphandlingar av busstrafik som inletts eller slutförts men där bussarna ännu inte beställts. Anbudspriser kan ha lagts med utgångspunkt i de förutsättningar som gäller och en så snabb förändring som regeringen nu gör innebär oklarheter för såväl anbudsgivare som offentliga upphandlare av busstrafik, säger Anna Grönlund och fortsätter:
– Sammanfattningsvis kan vi instämma i regeringens bedömning att elektrifieringen av stadsbussar kommit långt men att bussar för andra segment behöver kraftfulla stimulansåtgärder. Men för att ett sådant riktat stöd ska ge effekt behöver regeringen avisera det i god tid och i dialog med branschen. När nu stödet riktas om för att stötta marknadsintroduktion av bland annat elbussar i förortstrafik och expressbussar i trafik mellan län redan från 1 augusti i år finns få sådana bussar att köpa.
– Få av de europeiska busstillverkarna erbjuder idag elbussar för denna typ av trafik, och då inte större bussar. Flera europeiska busstillverkare räknar med att det kommer att ta ytterligare flera år innan de har större elbussar klara för dessa segment som kan introduceras kommersiellt. Däremot har ett antal kinesiska leverantörer sådana bussar. Regeringens tvära förändring av elbusspremien ger i dagsläget därför i praktiken stöd till ett fåtal busstillverkare utanför Europa och begränsar initialt därmed konkurrensen på marknaden.
Lämna ett svar