Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Problemen hopar sig för nolltaxesatsning

Trafikhuvudmannen Kolumbus och Rogaland Fylkeskommune varnar för mängder av problem om Stavanger inför nolltaxa under ett år. Foto: Kolumbus.

Bara några veckor innan den norska staden Stavanger vill införa nolltaxa i kollektivtrafiken hopar sig problemen för satsningen. Den politiska majoriteten i Stavanger enades den 22 maj (klicka här) om att införa nolltaxa i Norges tredje största stad under ett helt år från den 1 juli. Fylkeskommunen (länet) togs på sängen av Stavangerpolitikernas beslut. Detsamma gäller trafikhuvudmannen Kolumbus.

Satsningen skulle innebära att Stavanger blir den största stad i Norden som inför avgiftsfri kollektivtrafik för sina invånare.

Nu varnar Rogaland fylkeskommune för att problemen står i kö inför nolltaxesatsningen, rapporterar det norska radio- och TV-företaget NRK som har tagit del av en rapport från fylket och Kolumbus.

Ett av problemen är hur Stavangerborna rent praktiskt ska lösa biljett. Nolltaxan ska nämligen endast gälla den som är folkbokförd i kommunerna Stavanger, Sandnes, Sola och Randaberg. Övriga får betala sina resor i vanlig ordning. Men alla måste ha en biljett för att Kolumbus ska kunna debitera Stavanger för dem som reser avgiftsfritt.

Den lösning som Stavanger planerar att använda bygger på en nätlösning. Kunden måste aktivt begära en biljett och får den sänd till sig i mobilen. Därefter ska Kolumbus fakturera Stavanger kommun varje månad för utsända biljetter. Men problemet är att biljetterna kan sändas vidare. En Stavangerbo kan således skicka sin biljett till andra som inte har rätt till avgiftsfria resor men kommunen måste betala. Och hur ska den som inte har en mobil kunna resa avgiftsfritt?

Dessutom måste Stavanger kommun samla in mobilnumren till de invånare som ska kunna få biljett – Stavanger har 145 000 invånare. Samtidigt kan det ge problem när det gäller den europeiska dataskyddsförordningen GDPR.

Fylkeskommunen listar också en hel rad andra problem med nolltaxesatsningen.

Fria bussresor kan medföra behov av fler bussar, vilket i sin tur innebär en ekonomisk belastning för Kolumbus. Fylket pekar på att kommnunen måste ta alla ekonomiska risker.

Den särskilda biljett som ett antal norska fylken har infört för att i samarbete stimulera invånare att ta kollektivtrafiken till och från jobbet, HjemJobbHjem, hotas enligt fylket. Och hur ska det bli med stadscyklarna som idag ingår i bussbiljetten? Om de ingår i nolltaxan kan ett fåtal människor helt enkelt lägga beslag på cyklarna på heltid.

Fylket oroas också av vad som kommer att ske när den ettåriga satsningen avslutas och Stavangerborna åter måste betala för bussresan. Det kan komma att skrämma bort människor från busstrafiken.

Likaså pekar fylket på att forskning visar att nolltaxan helt enkelt inte kommer att leda till den övergång från bil- till kollektivresande som kommunen tror.

Stavanger kommun räknar med att den ettåriga nolltaxan kommer att kosta kommunen 200 miljoner norska kronor. I veckan ska kommunen besluta om hur man ska gå vidare med satsningen. Och det brådskar. Den 1 juli ska nolltaxan vara på plats…

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. Politiker har inget konsekvenstänkande alls?

    Och det finns inget som är gratis, någon måste betala, och vem är det?
    Någon frivillig kapitalist som vill skänka en del av sin förmögenhet till kommuninnevånarnas fromma, eller är det som vanligt de redan hårt arbetande skattebetalarnas som som vanligt ska stå för fiolerna, medan politikerna slår sig för bröstet och bara vill bli omvalda igen, till vilket pris som helst?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)