Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Företagsledare: Låt trygghetsinsatser väga tyngre i trafikupphandlingar

Trygghetsinsatser bör väga tyngre vid upphandlingar av kollektivtrafik, skriver tre företagsledare i svensk bussbransch. Foto: Ulo Maasing.

Trygghetsinsatser bör väga tyngre i upphandlingar av kollektivtrafik och tryggheten vid kollektivtrafikens knutpunkter måste kunna garanteras. Det skriver företagsledare för tre av de största aktörerna i svensk kollektivtrafik i en debattartikel i Dagens Samhälle. I artikeln skriver Martin Pagrotsky, vd för Nobina Sverige, Anna Höjer, vd för Transdev Sverige och Christer Pettersson, vd för Bivab, att otryggheten allt mer framstår som ett hot mot människors vilja att resa med kollektivtrafiken.

De pekar på att en omfattande resvaneundersökning visar att otrygghet och långa restider är hinder som behöver övervinnas för att kollektivresandet ska återhämta sig och Sveriges klimatmål ska nås.

– Det finns skäl att vara orolig för utvecklingen framöver. Nyligen riktade Klimatpolitiska rådet skarp kritik mot regeringen för att utsläppen riskerar att öka och Sverige tappa fart i arbetet för att nå klimatmålen. Risken är stor att Sverige tappar flera år i arbetet för minskade utsläpp, skriver Martin Pagrotsky, Anna Höjer och Christer Petterson.

Företagen har låtit Demoskop undersöka svenskarnas attityder till kollektivtrafiken och deras resvanor. Undersökningen visar att ökad trygghet under och inför resan är viktigt för att människor ska vilja resa kollektivt.

– Det är ett uppseendeväckande resultat. Och här finns stora utmaningar. Tyvärr känner sig var fjärde resenär otrygg i väntan på att bussen eller tåget ska komma. Hela 44 procent tror att det i många områden är otryggt att resa kollektivt.

– Otryggheten framstår alltmer som ett konkret hot mot viljan att resa tillsammans. Den är i sig också ett hot mot möjligheten att nå Sveriges klimatmål. Här vilar ett tungt ansvar på såväl bussbolag som på regionala trafikmyndigheter och politiker på nationell nivå. Trygghetsinsatser bör väga tyngre i upphandlingar och tryggheten vid kollektivtrafikens knutpunkter måste kunna garanteras, skriver Martin Pagrotsky, Anna Höjer och Christer Pettersson.

Klicka här för att läsa hela debattartikeln.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)