Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stålbad hotar SL-trafiken samtidigt som resorna blir dyrare

Stora utmaningar väntar SL-trafiken i Storstockholm. SL kör ungefär hälften av landets kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.

SL-trafiken hotas av ett veritabelt stålbad nästa år. De stora nerskärningar i trafiken som SL i Storstockholm tidigare har aviserat räcker inte. Ytterligare 600 miljoner kronor måste sparas nästa år, samtidigt som priset på SL-kortet höjs med 29 kronor i månaden till 999 kronor. Det framgår av det budgetunderlag som Trafikförvaltningen i Region Stockholm, det vill säga SL, har presenterat och som politikerna i trafiknämnden i Region Stockholm ska ta ställning till på tisdagen.

Under våren föreslog SL (klicka här) nerskärningar i trafiken som beskrevs som ”historiskt tuffa”. Förslaget innebär att ett tjugotal busslinjer i SL-trafiken läggs ner, på andra linjer kan trafiken glesas ut och trafikeringstiderna minskas. Även i tunnelbanan kan det bli glesare trafik, både kvällstid och viss tid på dagarna, likaså i pendeltågstrafken och på spårvägarna.

Men enligt det budgetunderlag som SL har lämnat över till politikerna räcker inte de föreslagna nerdragningarna. SL måste spara ytterligare 600 miljoner kronor. Det är nästan tre gånger så mycket som de besparingar som hittills har aviserats. Samtidgit föreslår SL en höjning av priset på månadskortet med 29 kronor till 999 kronor nästa år. Det ger 180 miljoner i ökade intäkter.

SL-chefen David Lagneholm. Foto: Gustav Kaiser.

– För att täcka hela underskottet med justering av biljettpriset skulle priset för en 30-dagarsbiljett behöva öka med 30 procent till 1 270 kr. Men samtidigt riskerar en sådan prishöjning att leda till ett stort bortfall av resenärer, skriver SL-chefen David Lagneholm till politikerna.

– Om trafikförvaltningen ska ha möjlighet att bedriva verksamhet med bibehållen ekonomi i balans under 2024 och efterföljande planår krävs omfattande justeringar av verksamhetens ekonomi.

Han pekar på att budgetunderlget för 2024 omfattar ett underskott på cirka 1,7 miljarder kronor.

Den största anledningen till SL:s knackiga ekonomi är att resandet inte har återhämtat sig efter pandemin. En vanlig vardag under april i år låg resandet 17 procent lägre än samma period 2019, alltså innan pandemin.

SL räknar med att det lägre resandet kommer att hålla i sig under planperioden 2024 – 2026 och då ligga på 85 – 90 procent av nivån år 2019. Samtidigt räknar SL i budgetunderlaget med en resandeprognos på 92 procent. SL varnar själv att det antagligen är alldeles för högt räknat: ”Det mest troliga scenariot är att 2024 landar på 85 procent resande jämfört med 2019. Detta skulle innebära att intäkterna 2024 blir 672 miljoner lägre, 761 miljoner lägre 2025 och 852 miljoner lägre 2026.”

– Samtidigt är kostnaderna utmanande bland annat på omvärldsfaktorer som SL inte kan påverka, skriver David Lagneholm.

SL varnar dock för att balansera budgeten helt genom kostnadsnerdragningar.

– Det medför synnerligen kännbara risker och konsekvenser för regionen, inte minst ett minskat resande med kollektivtrafik.

Taggat som: , , ,

2 kommentarer »

  1. Dyrare biljett och fler plankar, så enkelt är det? Man avstår inte från att resa bara för att man inte har råd? Ja åker man kollektivt idag så är det väl mest för att man inte har råd med bil? Att gå eller cykla när biljettpriset ökar är inte ett val för folk, utan det absolut vanligaste sättet blir då att planka fullt ut, eller att åka på reducerad biljett. Att åka fast i biljettkontrollen för att man åker på reducerad biljett fast man ska åka på vuxen är väl minimal? Folk i bussen tror att man betalar, bara bussföraren ser att man fuskar? Ärlighet är ingen svensk nationalgren längre?

    Att ha en bra kollektivtrafik är bra för oss och vår framtid. Redan 1971 införde man 50-kortet för att hela länet skulle bli en enda region där arbets- och bostadsmarknad hängde ihop? Arbete på en ort och bostäder på en annan ort, och billiga kollektivresor däremellan. Men hur tänker politiker om detta nu då?

    Om alla åkte kollektiv skulle klimatmålen kanske kunna klaras av? Våra barn får då en ljusare framtid? Vi blir fler bara fler i stan, men istället för att bygga ut kollektivtrafiken ska vi återgå till bilismens gyllene 60-tal istället, för de som nu har råd med bil?

    Personligen tycker jag att politikerna tänker bakvänt. Fattas det en miljard, så ska de spara en miljard? Istället för leta reda på den miljard som fattas? Ja hur får man fram mer pengar om man vill slippa höja biljettpriset, ja det är den gordiska knuten för politikerna att lösa om man vill satsa på kollektivtrafiken. Pengar finns säkert att få om man bara letar på rätt ställe? 😉

  2. Ja herregud hur svårt kan det vara?
    Se till att kollektivtrafiken fungerar,se till att vagnparken underhålls då stannar förare kvar.
    Då vågar beställaren bygga ut linjenätet och resenärerna kommer tillbaka,för kollektivt vill vi resa om vi kan lita på att det fungerar.
    Jag är lite rädd för att beställaren tjänar medvetet på vitesbeloppen.
    De borde se att trafiken inte kan bedrivas på de låga anbud som lämnas in.
    Slutligen hur kan man som miljöpartist förorda en minskning av lokaltrafik?? Det är inte så svårt att se kopplingen till ökad biltrafik.Varför blir vi fortfarande förvånade?
    Tack
    Trevlig sommar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)