Den infekterade konflikten mellan Ängelholms kommun och taxijätten Cabonline om skolskjutsar och måltidstransporter i kommunen har nu avgjorts genom att parterna har förlikats. I ett gemensamt pressmeddelande förklarar parterna att tvisten ”nu avslutats i gott samförstånd”.
Det var i augusti förra året, bara några dagar efter skolstarten, som Ängelholms kommun gav Cabonline sparken och lät Taxi Ängelholm med omedelbar verkan ta över skolskjutsarna med taxi i kommunen. Kommunen hänvisade till att man hade fått in rapporter om ett stort antal incidenter med ett omfattande antal uteblivna transporter. När grundsärskolan och grundskolan startade upp eskalerade problemen med transporter av elever (klicka här).
Cabonline godtog inte att Ängelholms kommun hävde sitt trafikavtal med Cabonline bara en vecka efter att det trätt i kraft. Företaget medgav att ett antal personer i behov av Cabonlines tjänster hade drabbats av felaktigheter i samband med bokade körningar. Samtidigt sa Cabonline att felen var långt ifrån så omfattande som Ängelholms kommun hävdade. Cabonline bestred kommunens hävande av avtalet (klicka här).
Men på måndagen, efter nästan elva månaders strid, meddelade Ängelholms kommun och Cabonline att man hade förlikats och att ”båda parter har kommit överens om att avtalet inte längre ska vara gällande och att tvisten som uppstått nu avslutats i gott samförstånd”.
I ett gemensamt uttalande säger parterna att de ”vill understryka att avtalets har sagts upp i linje med lagen om offentlig upphandlings regelverk och att båda parter är nöjda med utfallet”.
”Det är med en stor lättnad som vi nu kan gå vidare från en tidskrävande tvist och blicka framåt mot nya möjligheter och affärer”,
Lämna ett svar