Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Alexander Dennis (ADL)/BYD har fått ytterligare en elbussorder från Go-Ahead i London. Partnerskapet ska därmed leverera 299 elbussar till Go-Ahead London i år. Bild: Alexander Dennis.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: 299 elbussar till brittiskt bussföretag; Den eviga staden storhandlar elbussar.

Storbritannien: Den brittiska busstillverkaren Alexander Dennis (ADL) och kinesiska BYD har fått en uppföljningsorder på 141 batterielektriska busssar till transportjätten Go-Ahead i London. Ordern innebär att partnerskapet mellan ADL och BYD i år ska leverera 299 elbussar till Go-Ahead London.

Ordern är en följd av att Go-Ahead har vunnit en upphandling av trafik på ett antal linjer som trafikhuvudmannen i London, Transport for London (TfL), har genomfört. TfL har satt som mål att redan 2030 enbart ha emissionsfria bussar i kollektivtrafiken i den brittiska huvudstaden.

Totalt ska BYD-Alexander Dennis leverera 169 batterielektriska dubbeldäckare och 130 enplansbussar till Go-Ahead i London innan året är slut. Dubbeldäckarna kommer alla att vara 10,8 meter långa, medan enplansbussarna kommer i tre längder: 9,6, 10,2 samt 10,9 meter. När leveransen är genomförd kommer Go-Ahead i London att ha 577 elbussar från BYD-Alexander Dennis.

Lokaltrafiken i Rom, Atac, ska upphandla 411 elbussar i år. Foto: Atac.

Italien: Rom, ibland kallad den eviga staden, inleder nu en stor upphandling av elbussar till sitt lokaltrafikföretag Atac. Upphandlingen gäller totalt 411 elbussar. Av dessa är 396 tolvmetersbussar och femton 18-meters ledbussar.

Anbuden ska vara inne senast den 18 september. Värdet på upphandlingen bedöms till 368,58 miljoner euro, det vill säga cirka 4,4 miljarder kronor.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)