
Tyska Konvekta visar bland annat sitt utökade sortiment av värmepumpsystemet UL 700 CO2, på bilden på en bränslecellsbuss från Solaris. Foto: Konvekta.
På den stora bussmässan Busworld i Bryssel i oktober visas mycket mer än bussar. Där finns en lång rad underleverantörer till busstillverkare och bussföretag för att presentera nyheter, från luftkonditionering till digitala backspeglar, komponenter och systemlösningar och mycket mer. Bussmagasinet ger er här ett axplock av nyheter som presenteras på mässan den 7 – 12 oktober.
Konvekta visar lösningar för värme, ventilation och luftkonditionering för el- och bränslecellsbussar.
Bland annat presenterar Konvekta sin utökade produktportfölj när det gäller värmepumpar för temperaturkontroll i el- och hybridbussar, UL 700 EM CO2. Systemet består av en rad komponenter som inte bara styr temperaturen inne i bussen och hos batterierna och fungerar i temperaturer från – 20 till +47 grader. Konvekta presenterar också en rad andra moduler för sina värmepumpar.
Mer om Busworld
Vi har i tidigare artiklar mer utförligt presenterat vad flera av de stora busstillverkarna kommer att visa på årets Busworld. Du hittar hela vår rapportering från Busworld (både i år och tidigare) genom att klicka på Busworld i menyraden ovan.
Irizar presenterar bland annat en vätgasdriven turistbuss (klicka här).
Daimler Buses har bland annat premiär på eCitaro 12-metersbuss med bränslecellsdriven räckviddsförlängare. Man visar också sin nya Setra MultiClass LE och mycket annat (klicka här).
Iveco Bus storsatsar och finns på plats med hela sitt produktprogram med elbussar, men visar också gas- och hybridbussar (klicka här).
Temsa och portugisiska CaetanoBus presenterar bland annat sin satsning på en bränslecellsdriven turistbuss med bränslecell från Toyota (klicka här).
MAN har bland annat premiär på Lion´s City E med lågentré och en treaxlig, 14,4 meter lång Lion´s Intercity lågentrébuss. Mycket intressant är den nya förarplats som visas i en Neoplan Tourliner, men som ska komma i alla modeller från MAN (klicka här).
Scania laserar en ny elbussplattform för klass 1- och klass 2-bussar samt visar en uppgraderad Touring och en Scania Irizar i6s Efficient med gasmotor (klicka här).
Marcopolo visar en dubbeldäckare med extremt hög komfort, byggd på Scaniachassi. Dessutom visar företaget en bränslecellsdriven turistbuss som också kan fås som batterielektrisk (klicka här).
Den turkiska busstillverkaren Isuzu kommer att ha världspremiär på sin elbuss Novo Volt men också visa flera andra bussar. Bland dessa finns midibussen NovoCiti Volt, Isuzu Kendo CNG, Grand Toro och tolvmetersbussen Citivolt.
Franska Bluebus finns också på Busworld och visar sin sexmeters midibuss. Det är en fullelektrisk buss som enligt tillverkaren är till 98 procent återvinningsbar.
Bussen är enligt tillverkaren rymligare och bättre lämpad för trånga stadskärnor än tidigare samt överensstämmer med den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s standard när det gäller framtida bussystem, EBSF (European Bus System of the Future).
Räckvidden uppges till drygt 280 kilometer och bussen är tre solid statebatterier om sammanlagt 126 kWh. Passagerarkapaciteten är upp till 35 personer.
Bluebus har för övrigt nyligen skrivit avtal med Indcar om distribution av Bluebus´ elbussar i Spanien och Italien. Med ett annat företag har Bluebus tecknat distributionsavtal i Grekland.
Bluebus grundades 2007 och ingår i franska Bolloré Groupe. Företaget har hittills levererat mer än 550 elbussar.
Busworld har utställare och besökare från hela världen. Ett exempel på det är den indiska elfordons-tillverkaren JBM Electric Vehicles som på mässan ställer ut två elbussar, dels den lyxiga turistbussen Glaxy, dels stadsbussen Ecolife.
JBM må vara okänt i Sverige men ingår i en jättekoncern, JBM Group som är verksamt i fordonsindustrin, tillverkning av bussar och andra elfordon, laddinfrastruktur med mera.
Företaget är verksamt i 37 länder och har en produktionskapacitet på över 20 000 bussar om året. Enligt uppgift har man idag en orderbok på över 5 000 elbussar.
Cummins är välkänt för sina motorer och drivlinor för bussar och andra tunga fordon. Ett av Cummins dottersällskap, Accelera by Cummins, kommer på Busworld att presentera bränsleceller, ett nytt batterikoncept och en helt integrerad emissionsfri drivlina.
Det nya batterikonceptet, BP95E, uppges vara ett system med mycket hög energitäthet och ska också vara flexibelt när det gäller placering i bussen. Bränslecellen har en effekt på 150 kW.

Indiska JBM Electric Vehicles, ett i Sverige okänt storföretag, ställer bland annat ut en helt elektrisk turistbuss. Bild: JBM.
Även den franska busstillverkaren Safra satsar på bränsleceller på Busworld. Företaget kommer där att visa sin nya generation vätgasdrivna bränslecellsbussar, Hycity.
De första bussarna har beställts för trafik i den franska staden Dunkerque.
Bussmagasinet återkommer med mer nyheter om vad som kommer att visas på Busworld.
Lämna ett svar