
Busstillverkaren BYD tillbakavisar uppgifter om tvånsarbete och tvångsförflyttbningar av arbetskraft. Bilden: En elbuss från BYD som Nobina kör åt Västtrafik. Foto: Eddie Löthman.
Den kinesiska elbusstillverkaren BYD avvisar den bild av företaget som ges i en rapport om batteri- och elbussproduktion i Kina som vi nyligen rapporterat om (klicka här). Rapporten har skrivits av Globalworks Lund på uppdrag av Västtrafik, SL och Skånetrafiken. ”BYD betonar att man inte känner igen sig i skildringen eftersom BYD gör allt för att undvika de problem som nämns i artikeln”, skriver BYD:s holländska PR-företag till Bussmagasinet.
– BYD:s uppgift har varit och kommer alltid att vara att skapa produkter och tjänster som gör världen säker, ren, uppkopplad och hållbar, skriver företaget.
BYD hänvisar till att företaget har åtagit sig att ta ett starkt samhällsansvar, en Corporate Social Responsibility Polisy (CSR), som skyddar företagets produkter och tjänster, likaså BYD:s underleverantörer från tvångsarbete.
CSR innebär generellt att företag ska ta ansvar för hur de påverkar samhället, ur såväl ekonomiskt, miljömässigt som socialt perspektiv. Det innebär att företag frivilligt integrerar miljöhänsyn och socialt samhällsansvar i sin verksamhet.
– Vi kräver att alla våra leverantörer och underleverantörer följer vår CSR samt att de skriver under vår uppförandekod. Där förbjuds allt tvångsarbete. Dessutom granskar vi i förebyggande syfte våra leverantörer och underleverantörer för att säkerställa en strikt efterlevnad av våra krav, skriver BYD.
– PÅ BYD ingår det i vårt uppdrag att se till att grundläggande mänskliga rättigheter och människovärde respekteras.
Enligt rapporten från Globalworks Lund bedöms BYD vara ett högriskföretag när det gäller tvångsarbete för den nationella minoriteten Uigurer samt för fattiga, likaså när det gäller tvångsförflyttning av arbetskraft inom landet med mera. Något som alltså förnekas av BYD.
Lämna ett svar