Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busworld: Brassebussar på offensiven (uppdaterad version)

Brasilianska Marcopolo visar på Busworld bland annat sin nya generation av turist- och långfärdsbussar. Foto: Marcopolo.

Den brasilianska busstillverkaren Marcopolo satsar på ytterligare internationell expansion. På Busworld i Bryssel den 7 – 12 oktober kommer företaget att visa två av sina aktuella projekt, dels den nya generationens långfärds- och turistbussar, dels en bränslecellsdriven långfärdsbuss som också kan fås som helt batterielektrisk.  I montern finns en extremt komfortabel dubbeldäckare på Scaniachassi. Nyligen fick Marcopolo en av sina största order på dubbeldäckare för långa expressbusslinjer. Det är bussar med mycket hög komfort, byggda på chassier från Scania och Mercedes-Benz.

På mässan har Marcopolo Europapremiär på dubbeldäckaren G8 som man lanserade 2022 och som redan har sålts i mer än 2 000 exemplar. Dessutom visar företaget en bränslecellsdriven långfärdsbuss, tillverkad vid företagets fabrik i KIna och med bränslecellsteknik från kinesiska Sinosynergy. På IAA-mässan i Hannover förra året visade Marcopolo en prototyp med vätgastankar placerade i bussens bagageutrymme.

Den dubbeldäckare som Marcopolo visar på Busworld är byggd på Scaniachassi och har en Scania 13-liters euro 6-motor på 500 hästkrafter och Scanias Opticruise växellåda, luftfjädring, digitala backspeglar och en bränsletank på 500 liter. Bussen är femton meter lång, 2,6 meter bred och 4,23 meter hög. Utställningsbussen har 35 passagerarplatser, samtliga i sovstolar liksom många av de bussar som företaget levererar till Turbus i Chile (se nedan).

Den bränslecellsdrivna Audace 1050 som Marcopolo också visar kan ta 53 passagerare och har en räckvidd på 600 kilometer. Chassit kommer från Allenbus och bussen är 12,9 meter lång, 2,5 meter bred. Elmotorn från Danfos har en nominell effekt på 140 kW och en toppeffekt på 222 kW. Bussen har två batterier om 160 kW vardera, fyra vätgastankar om vardera 350 bars tryck.

Modellen kan också fås som en ren batterielektrisk buss med batterier från CATL i 12 batteripack och en räckvidd på landsväg om 500 kilometer och cirka 600 kilometer i stadstrafik.

Även om Marcopolo inte finns på den svenska marknaden har företaget en i det närmaste global täckning med sina bussar. Man har en stark marknad i Syd- och Centralamerika, men också i länder som Sydafrika och Australien. I Australien äger Marcopolo busstillverkaren Volgren som har stillahavsregionen som marknad och som har tre fabriker i Australien. Volgren bygger bland annat bussar på Volvochassier.

Marcopolo fick nyligen en av sina största exportorder på dubbeldäckare, byggda på Scania- och Mercedeschassier. Foto: Marcopolo.

Marcopolo fick nyligen sin ett av sina största exportorder hittills på dubbeldäckare när det chilenska bussföretaget Turbus beställde 58 bussar från den brasilianska busstillverkaren. 34 av bussarna byggs på Scaniachassier, de övriga 25 på Mercedes-Benz O500-chassi.

De fjorton meter långa bussarna, Paradiso G8 1800 DD, kommer i två versioner med kapacitet för 32 respektive 60 passagerare. Turbus trafikerar bland annat ett antal mycket långa expressbusslinjer och femton av bussarna kommer att ha tolv sovstolar på det nedre planet och 20 på det övre, medan 43 av bussarna får tolv sovstolar på nedre plan och 48 stolar med rejäl bakåtlutning på det övre. Leveranserna sker under hösten i år.

Turbus har varit kund hos Marcopolo sedan 1970-talet. Företaget har en flotta om mer än 800 bussar. Företaget kör dagligen omkring 2 000 turer till omkring 150 destinationer.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Busworld, Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)