Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Jätteorder på elbussar

Till Genève ska Hess leverera 121 batteribussar med extremt snabb laddning. Foto: Hess.

Den schweiziska busstillverkaren Hess, som inte finns på den svenska marknaden, har vunnit två stora upphandlingar av elbussar. Totalt omfattade upphandlingarna 248 eldrivna ledbussar och dubbelledbussar med optioner på ytterligare 241 bussar. Som en följd av de två stora upphandlings-vinsterna kommer Hess att öka kapaciteten vid sin fabrik i Bellach, Solothurn, Schweiz samt i företagets nya fabrik i Portugal.

Den ena upphandlingen gällde 127 ledbussar till den franska staden Lyon, den andra 121 led- och dubbelledbussar till Genève. De båda avtalen omfattar även laddinfrastruktur och optioner på ytterligare 241 bussar fram till år 20230.

I Lyon innebär upphandlingen att staden förnyar sin trådbussflotta och bygger ut det linjenät som körs med trådbussar. De nya trådbussarna är utrustade med kraftfulla batterier som gör det möjligt att köra dem på sträckor som tidigare har trafikerats med dieselbussar. Kontaktledningsnätet ska byggas ut, men långa sträckor i det nya linjenätet kommer att sakna kontaktledning. Där kommer de nya trådbussarna att köras enbart på batteri.

De nya bussarna kompletterar 34 bussar av samma typ som har varit i trafik i Lyon sedan februari 2021.

Lokaltrafiken i Genève, TPG, kommer att ha en helt eldriven bussflotta år 2030. Hess levererar förutom bussarna ett nyckelfärdigt system som även omfattar laddinfrastruktur. Infrastrukturen kommer från Hitachi Energy som är underleverantör till Hess.

De första nya bussarna ska vara i trafik 2025. Laddning sker blixtsnabbt på laddstationer vid ändhållplatserna samt vid utvalda hållplatser längs linjerna. Tekniken för snabbladdning för det möjligt att ladda bussarna på bar anågra sekunder.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)