Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

M: ”Slakt på kollektivtrafiken i Storstockholm”

Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) i Region Stockholm: ”En slakt utan dess like stundar för kollektivtrafiken i Stockholmsregionen.”

”En slakt utan dess like stundar för kollektivtrafiken i Stockholms-regionen”. Det säger förre trafikregionrådet, numera oppositions-regionrådet Kristoffer Tamsons (M) om de omfattande nedskärningar som SL i Storstockholm ska genomföra med början i december och som vi nyligen rapporterat om (klicka här).

– Hela 16 busslinjer ryker och 48 linjer skärs ned. Alla ord om mer, bättre och billigare man lovade väljarna valrörelsen har visat sig falsk som rysk propaganda. Mindre, sämre och dyrare är vad som gäller med vänsterpartierna bakom ratten. Den kollektivtrafikslakt som vänsterstyret nu presenterat riskerar att försätta SL i en nedåtgående spiral med ytterligare nedskärningar framöver, säger Kristoffer Tamsons.

Han konstaterar också att trafiken på den spårburna kollektivtrafiken i Storstockholm, tunnelbanan, pendeltågen och Roslagsbanan, skärs ned i olika utsträckning i låg- och mellantrafik samt på kvällar och helger.

– Samtidigt sker inga förändringar alls i de av vänsterstyret prioriterade pendelbåtarna.

Den politiska majoriteten i Region Stockholm har lämnat över till tjänstemännen på trafikförvaltningen (SL) att fatta beslut om nedskärningarna. Moderaterna, däremot, vill att samtliga trafiknedskärningar ska underställas politikerna i Region Stockholm.

Taggat som: , ,

3 kommentarer »

  1. Stämmer detta? – ”Den politiska majoriteten i Region Stockholm har lämnat över till tjänstemännen på trafikförvaltningen (SL) att fatta beslut om nedskärningarna. Moderaterna, däremot, vill att samtliga trafiknedskärningar ska underställas politikerna i Region Stockholm.”
    I så fall är det häpnadsväckande!

  2. Ska experter eller amatörer avgöra? Ska tjänstemän eller politiker avgöra?
    Varför satsar man sig inte ur krisen istället för att bara köra med nedskärningar?
    God kollektivtrafik är bra för både miljön och klimatet. Billig och riklig kollektivtrafik gör den attraktivare.
    Att göra kollektivtrafiken gratis skulle däremot göra den dyr, (när man köper en bil är man aktsam med den, när man ”lånar” en kundvagn kan man förstöra den), så ”50-kortet” skulle åter kunna bli den gyllene medelvägen?

  3. Det är lätt för Tamsons att klaga på dem som ska reda upp hans egna katastrofer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)