”Regeringen har satsat miljarder på att sänka bensin- och dieselpriset. Tänk om samma summor hade spenderats på att öka det hållbara resandet.” Det skriver Västtrafiks vd Lars Backström i en debattartikel i Göteborgs-Posten på fredagen. Med hänvisning till Västtrafiks årliga stora attitydundersökning Hållplats 2023 framhåller Backström att det finns ett folkligt stöd för att satsa på hållbar mobilitet och att öka omställningstakten.
– Vi får varningar från jordsystemet. Flera oroande klimatrekord har slagits: Isen på Antarktis är på historiskt låga nivåer, temperaturen i världshaven har nått sin högsta nivå sedan mätningarna startade och i sommar har den varmaste dagen någonsin uppmätts, skriver Backström.
Att i det läget ifrågasätta klimatmålen för transportsektorn är djupt olyckligt, menar Lars Backström. Han pekar på att den utredare som regeringen har utsett för klimatpolitiken inte anser att det finns klimatskäl att ha ett mål för minskade utsläpp från inrikes transporter.
– Vi vill istället öka tempot i omställningen. En överflyttning från bil till kollektivtrafik är ett effektivt och smart sätt att snabbt få ner utsläppen, skriver Lars Backström.
Han hänvisar till den stora attitydundersökningen Hållplats 2023 där en majoritet av de tillfrågade tycker att klimatomställningen går för långsamt och att åka mer kollektivt och mindre bil anses vara det viktigaste som individen kan göra för att minska CO2-utsläppen.
– Regeringen har satsat miljarder på att sänka bensin- och dieselpriset. Tänk om samma summor hade spenderats på att öka det hållbara resandet, till exempel genom slopad förmånsbeskattning av periodkort – i dag kan arbetsgivare erbjuda bil och cykel förmånligt för sina anställda men inte en biljett till kollektivtrafiken – eller genom att införa ett färdmedelsneutralt reseavdrag där den som åker kollektivt eller tar cykeln får samma ersättning som den som tar bilen, skriver Lars Backström.
Lämna ett svar