Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

10 000 självkörande småbussar i en stad

Hamburg kan år 2030 ha upp till 10 000 självkörande småbussar i trafik som komplement till den traditionella kollektivtrafiken. Foto: Hamburger Hochbahn.

Den nordtyska staden Hamburg kan år 2030 har upp till 10 000 autonoma, självkörande, småbussar i trafik. Där ska de komplettera den traditionella kollektivtrafik som körs med bussar och tåg. Det är syftet med ett stort projekt som ska bana väg för självkörande, anropsstyrda fordon även på landsbygden.

Bakom projektet, döpt till ALIKE, står bland andra lokaltrafiken i Hamburg (Hamburger Hochbahn) och det tyska ministeriet för digitalisering och transporter liksom fordonstillverkare, forskare och leverantörer av anropsstyrd trafik.

Inledningsvis kommer projektet att vara blygsammare i storlek. Parterna i projektet etablerar ett komplett system för bokning och användning av upp till 20 autonoma fordon som en del av kollektivtrafiken i Hamburg.

Fordonen kommer att integreras i en on-demand-tjänst, det vill säga anropsstyrd tjänst, och enkelt vara bokningsbara via en app. Systemet ska uppfylla stränga säkerhetskrav. Det ska också vara skalbart så att det kan användas regionalt och även på landsbygden.

Den tyska förbundsregeringen i Berlin stöttar projektet med 26 miljoner euro, drygt 300 miljoner kronor.

Tysklands digitaliserings- och transportminister Volker Wissing. Foto: Ulo Maasing.

Volker Wissing är transport- och digitaliseringsminister i Tyskland. Han ser stora möjligheter med autonoma småbussar och bilar som komplement till den vanliga kollektivtrafiken.

– Trafiken i Tyskland kommer att öka. Det innebär att vi behöver nya, smarta former av mobilitet som bidrar till att vi använder vår infrastruktur effektivt. Autonoma fordon kan vara nyckeln till att minska trängseln på gatorna i storstäderna och samtidigt säkra människor en tillgänglighet från dörr till dörr. Jag är glad att vi har hittat en modig och innovativ partner i Hamburg, säger han.

Hamburgs egen ”kommunikationsminister”, senator Anjes Tjarkes, är inne på samma linje.

– Autonom samåkning är den pusselbit som saknas mellan traditionell kollektivtrafik och medborgarnas individuella behov av mobilitet. Den ger oss en möjlighet att erbjuda alla i Hamburg en kollektivtrafiktjänst inom fem minuter, säger hon.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)