Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Slutkryssat för Cinderella – linjetrafik stundar

Slutkryssat efter 20 år. Nu blir det linjetrafik för Viking Cinderella. Foto: Viking Line.

Viking Lines Cinderella upphör med kryssningarna mellan Stockholm och Mariehamn. Istället sätter rederiet in Cinderella på linjen Stockholm – Mariehamn – Helsingfors. Kryssningstrafiken mellan Stockholm och Mariehamn och Stockholm – Mariehamn – Visby tas över av före detta Birka Cruises fartyg Birka Stockholm. Där samarbetar Viking Line med Destination Gotland.

Viking Cinderella har gått i kryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn sedan 2003. När fartyget i vår flytttas över till Helsingforslinjen kommer det också att flaggs om till finsk flagg. Personalen erbjuds fortsatt arbete på fartyget under villkor enligt finska kollektivavtal.

För närvarande är det endast Viking Gabriella som trafikerar mellan Helsingfors och Stockholm för Viking Line. Därför är det avgång varannan dag från Helsingfors och omvänt. Men från i vår blir det åter daglig trafik med Viking Line mellan de båda huvudstäderna.

Våren 2024 startar Viking Line också ny kryssningstrafik från Stockholm i samarbete med Gotlandsbolaget.

De båda rederierna äger 50 procent var av det kryssningsfartyg som tidigare hette Birka Stockholm (klicka här). Fartyget kommer att segla under svensk flagg och med svenska kollektivavtalsvillkor. Enligt överenskommelse mellan Viking Line och Gotlandsbolaget svarar Viking för cateringpersonalen och Destination Gotland för driftpersonalen på fartyget.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

1 kommentar »

  1. Fy vad tråkigt. Cinderella är så öppen o fin och går inte att jämföra med Glory som jag åkt med. Och denna Euro gör att inget är billigt i Taxfree när det görs om till svensk krona. Så synd och ciderellas härliga buffé. Usch så tråkigt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)