Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussförsrbristen i Europa allt värre – 105 000 förare saknas

Bristen på bussförare blir allt svårare i hela Europa enligt en ny rapport från den internationella vägtransportunionen, IRU.

Bristen på bussförare accelererar i hela Europa och var tionde tjänst som bussförare är obesatt. Mer än 80 procent av bussföretagen anser att det är svårt att rekrytera bussförare. Inom fem år väntas bristen på bussförare i Europa mer än fördubblas och uppgå till 275 000. Få unga och kvinnor söker sig till yrket. Det visar en ny rapport från IRU, den internationella vägtransportunionen.

Rapporten visar att bristen på bussförare ökar i hela Europa och om inga åtgärder vidtas kommer den att bli mycket värre inom fem år.

Idag saknas 105 000 bussförare i Europa. Det betyder att tio procent av alla bussförartjänster är obemannade, vilket är en fördubbling sedan 2022.

Efterfrågan på bussförare har ökat kraftigt efter pandemin och 80 procent av bussföretagen i IRU:s undersökning uppger att de har svårt eller mycket svårt att rekrytera bussförare.

– Trafikföretag över hela Europa kämpar för att hitta förare och redan nu drabbas trafiken av förarbristen, kommenterar IRU:s generalsekreterare Umberto Pretto.

– Bristen på bussförare har ökat med 54 procent sedan förra året. Men vad som är ännu mer oroande är att så få unga söker sig till yrket, jämfört med det stora antalet förare som går i pension.

Ungdomar och kvinnor
Enligt IRU:s undersökning är endast tre procent av bussförarna under 25 år. 40 procent är över 55. Kvinnorna utgör endast 16 procent av yrkeskåren. Över 1,2 miljoner bussförare i Europa går i pension under de närmaste fem – tio åren, medan nykomlingarna till yrket är betydligt färre.

– Regeringar och branschen måste arbeta tillsammans för att stoppa den tidsinställda demografisk bomb som situationen är nu, säger Umberto Pretto.

För bussföretagen innebär förarbristen att tre företag av fyra inte kan utöka sin verksamhet för att möta efterfrågan på busstransporter. Samtidigt ökar företagens förarkostnader samtidigt som drivmedelskostnaderna har ökat kraftigt. Nästan hälften av företagen uppger också att produktiviteten har minskat.

IRU pekar i rapporten också på att bussförarbristen drabbar miljön. När kollektivtrafiken saknar förare byter färre sina bilresor mot kollektivtrafik. Organisationen pekar också på att åldersgränserna för att köra i internationell trafik motverkar möjligheterna att attrahera nya förare, likaså de höga kostnader för att bli bussförare som gäller i vissa länder.

Bussförarbristen tas också upp vid ett rundabordssamtal på Busworld på tisdagen.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Busworld, Internationellt, Nyheter

7 kommentarer »

  1. Fortfarande samma stoppa huvudet i sanden-mentalitet. Bussbolagen upphäver tyngdlagen, polletten vägrar trilla ner. När ska bussbolagen se sina egna tillkortakommanden som den största orsaken till att folk inte vill köra buss?
    ”Det fattas förare”. Nej, det gör det inte. Det finns förare, men de vill inte jobba under de usla förhållanden som bussbolagen anser vara tillräckliga.
    Som man sår får man skörda, det är enkelt.

  2. Utöver de 24 000 som kör buss i Sverige idag finns det över 100 000 till med D-körkort. Lägg till ytterligare 100 000 som inte förnyat sin högre behörighet med ett läkarintyg, var 5:e år, och därmed få D strukit från körkortet. Lika illa med YKB uppdatering vart femte år. Summa summarum skulle det funnit 200 000 bussförare att välja på om ni bara förstått vad som krävs!
    Bra lön, bra arbetstider och bra förmåner det är sånt som lockar. Tänk om ni bjöd på frikort till alla bussförare, ja livet ut om man kört i 25 år, en förmån guld värd. 35 dagars semester till alla över 50 år. Fasta tjänster enligt senioritetsprincipen. O.s.v. Men, den egna vinsten är viktigare än att ha personal? Fast utan personal ingen vinst? Moment 22???
    Man vill idag kanske inte köra buss i 50 år? Man vill prova något annat efter ett tag? Men efter 20 år vill man komma tillbaka och köra buss, men eftersom man inte ville betala läkarbesöket var 5:e år för en behörighet man inte använder så är det svårt att komma tillbaka. Dessutom har man inte heller förnyat YKB. Dubbla problem att återkomma? Kanske en lagändring att behörighet behålls, men för att få återvända i yrkestrafik krävs ett läkarbesök och en snabb uppdatering av YKB? Tror det är lättare att locka in vuxna än barn i branschen, eller?
    Men, inget lär hända så länge pengar vägs mot personal i vågskålen?

  3. Vad jag möjligen saknar, också ur ett europeiskt perspektiv, är mer djupgående information om var förarbristen är som störst, inom den privata sektorn eller den offentliga, eller om den är jämnt fördelad?

  4. Det finns ingen brist i Sverige. Det finns 140.000 personer med D behörighet. Faktum är att ingen vill köra buss pga de usla arbetsvillkoren och ersättningsnivåer.

  5. Lön för dålig. Sen är ju tyvärr Buss populärt att upphandla överallt,anställningstryggheten blir ju inte bättre för det. Lycka till med era robotar och aktieutdelningar.

  6. Är det rimligt att yrkesförare för 150-158kr per timme med så stor ansvar som i slutändan kan sluta med fängelse eller död.
    En kvalificerad Öb på 43kr och öb måndag till fredag 23kr.
    Kontor städare har ingångs lön på 150kr.
    Jämför nu hur mycket pengar, tid och ansvar har de två yrken.

  7. Har kört buss i 30 år. Nu är man inte betrodd utan YKB. Förnyat körkort, komplett, vart 5e år för dyra pengar. Dags igen nästa år, men tror jag passar.. Arbetstider nästan dygnet runt, missar tid med familj vänner. håltimmar, hot o våld, dålig lön
    Varför vill mindre o mindre köra buss? Behövs inget geni för att klura ut svaret..

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)