Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Solaris: Vätgas är framtiden men batterier dominerar

Solaris visar på Busworld en utvecklad version av elbussen Urbino 18 Electric. Foto; Ulo Maasing.

Den polska busstillverkaren Solaris satsar allt mer på bränslecellsbussar. Företaget är marknadsledande i Europa på vätgasdrivna bussar och reserverar nu en hel produktionslina vid sin fabrik utanför Poznan för tillverkning av bränslecellsbussar. På Busworld visar Solaris den bränslecellsdrivna ledbuss som man lanserade förra året, men också en utvecklad version av ledbussen Urbino 18 med batteridrift.

Solaris har ofta legt i framkant när det gäller teknisk utveckling. På IAA-mässan i Hannover 2007 fick företagets grundare och dåvarande vd Krysztof Olszewski både fackpress och konkurrenter att skaka på huvudet och undra om karl´n hade tappat kontakten med verkligheten.

– Dieseln är död. Framtiden är elektrisk, deklarerade Krysztof Olszewski.

Solaris fortsatte visserligen att tillverka dieselbussar, men nu är det mest el som gäller, antingen från batterier eller från bränsleceller.

– Vätgas hör framtiden till, förklarade Solaris´ vd Javier Iriarte på Solaris´ presskonferens på Busworld.

Solaris´vd Javier Iriarte: Vätgasen hör framtiden till. Foto: Ulo Maasing.

Produktionshall
Och även om Iriarte ingalunda dödförklarar batteribussen är det uppenbart att Solaris har en stark tilltro till vätgasen och bränslecellerna. Företaget är klar marknadsledare i Europa när det gäller bränslecellsbussar.

I september tog Solaris således hem den troligen största ordern hittills i världen på bränslecellsbussar, 130 bussar till Bologna och Ferrara i Italien (klicka här). I ordern ingår dessutom en option på ytterligare 140 bränslecellsbussar. Kort därefter fick företaget en order på 90 bränslecellsbussar till Venedig (klicka här). Idag har Solaris levererat eller har order på närmare 600 bränslecellsbussar, avslöjade Javier Iriarte.

Framgångarna har fått Solaris att investera i en särskild produktionshall på 5500 kvadratmeter för tillverkning av vätgasbussar.

På Busworld visar den polska tillverkaren, som nyligen vann en order på 20 batteribussar till VR i Kristianstad, sin bränslecellsdrivna ledbuss, Urbino 18 hydrogen. Bussen har en räckvidd på 600 kilometer på en tankning som tar cirka 20 minuter. Vi har tidigare utförligt presenterat modellen som lanserades för ett år sedan (klicka här).

Solaris´ bränslecellsbuss Urbino 18 Hydrogen. Foto: Ulo Maasing.

Strategi
Nyheten i Solaris monter är den ledbuss Urbino 18 som företaget visar. Till det yttre verkar den inte ny, men under ytan finns massor av nyheter. Drivlinan är ny, likaså batterierna som är Solaris senaste högenergibatterier. Solaris anlitar kinesiska CATL som batterileverantör. Som mest kan bussen utrustas med batteripaket på över 800 kWh vilket ger den en räckvidd på 600 kilometer enligt den europeiska normen Sort II.

För laddning finns flera alternativ: CCS-kontakt, pantograf på busstaket eller inverterad pantograf på laddstationer där pantografen sänks ner mot bussen.

– Att vi nu lanserar en utvecklad version av Urbino 28 Electric bygger på den feedback som vi fått från våra kunder, förklarade Solarischefen.

Javier Iriarte avslöjade också att företaget för närvarande har tre strategiska mål. Det första är att stärka sin marknadsposition, det andra är att lansera en elektrisk regionbuss och det tredje att etablera sig i Nordamerika.

När det gäller den nordamerikanska satsningen tror Solaris i nuläget mest på Kanada. Anledningen är de protektionstiska regler som finns i USA för att skydda inhemsk industri, Buy America Act. Regelverket kräver att en stor del av bussen ska tillverkas inom USA för att kommuner och andra offentliga organ ska kunna få statliga bidrag till investeringar i busstrafiken.

Men en etablering i USA finns i sikte. Solaris´ ägarföretag CAF har nämligen en produktionsanläggning där.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)