Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Van Hool: Nya turistbussar och BRT-buss med kraften nerifrån

Van Hool visar bland annat BRT-bussen ExquiCity som får kraften nerifrån. Foto: Ulo Maasing.

En BRT-buss som hämtar kraften nerifrån, en ny stadsbuss och en ny generation turistbussar, Van Hool T, visas av belgiska Van Hool på Busworldmässan i Bryssel. Företaget har traditionellt en av de största montrarna på Busworld.

Den mest spektakulära bussen i Van Hools monter ser vid en hastig blick ut som en gammal bekant, en dubbelledad, 24 meter lång Van Hool ExquiCity. Bland annat Nobina använder modellen i sin BRT-liknande trafik i Malmö, MalmöExpressen. Men skenet bedrar.

Den ExquiCity som Van Hool presenterar i Bryssel är nämligen annorlunda. Den drivs med snabbladdade högeffektbatterier som laddas underifrån och inte via pantograf eller CCS-kontakt. Laddningen sker konduktivt genom att en platta sänks ner från bussen mot en kontakt i körbanan vid utvalda hållplatser samt vid ändhållplatserna.

Interiören i de bussar som ska rulla på två nya BRT-linjer i södra Paris. Foto: Ulo Maasing.

Där snabbladdas bussens batterier under de normala hållplatsuppehållen. Tekniken, döpt till SRS, är utvecklad av Alstom och kan användas i både spårvägs- och busstrafik. Alstom har tidigare provat tekniken på elbussar i Malaga och den används idag på en femton kilometer lång spårvägslinje i Nice.

Förarplatsen. Foto: Ulo Maasing.

Enligt Alstom kan tekniken användas på bussar och spårvagnar, oavsett fordonstillverkare.

Drivlinan med två drivaxlar kommer från Kiepe Electric som också svarar för batterier, kylsystem och det övriga energisystemet i bussen.

Den buss som visas på Busworld är en av 56 som Van Hool har tecknat i ett ramavtal med kollektivtrafik-myndigheten i Parisregionen, ÎIe-de-France Mobilités. Bussarna ska trafikera två nya BRT-linjer i de södra delarna av den franska huvudstaden, den femton kilometer långa T Z Zen 4 och den milslånga linjen T Zen 5.

Bussen kan ta omkring 140 passagerare, vilket kan jämföras med cirka 100 i en vanlig ledbuss.

För kollektivtrafik visar Van Hool också sin A-serie som debuterade härom året och som finns för batteri- tråd- och bränslecellsdrift. Hittills har Van Hool fått order på totalt 162 bussar ur A-serien.

Van Hool visar också flera turistbussar ur sin nya T-serie. Foto: Ulo Maasing.

Turistbussar
Men Van Hool har naturligtvis också ett antal turistbussar i montern och dessutom några på utomhusutställningen där bussarna är tillgängliga för provkörning.

Och vad vore en bussmässa utan en Astromega från Van Hool. Foto: Ulo Maasing.

Företaget visade sin nya T-serie för ledande fackmedia redan sent i höstas (klicka här för att läsa vår artikel). I montern finns också en Van Hool EX – företaget fortsätter produktionen av den modellen liksom av TDX även efter lanseringen av T-serien.

På mässan visar företaget hela T-seriens program med enplansbussar. Bussarna har jämfört med sina föregångare fått en mer rundad form än föregångarna. Bättre aerodynamiska egenskaper är följden. Digitala backspeglar bidrar också till detta. Samtidigt är designen konservativ i ordets bästa bemärkelse: det går inte att missta sig på att det är bussar från Van Hool.

Till en början kommer Van Hool att marknadsföra T Alicron i tolv och tretton meters längd, T Acron (tio – fjorton meter) och T Astron (tretton – fjorton meter). Paccar-DAF levererr motorn som finns i elva och trettonlitersversioner på 367 – 530 hästkrafter.

Liksom andra tillverkare har Van Hool också uppgraderat säkerhetsutrustningen för att leva upp till de nya EU-krav som träder i kraft den 1 juli nästa år. Bland nyheterna finns varningssystem för att undvika kollision med oskyddade trafikanter eller med framförvarande fordon och system som läser av vägmärken.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)