Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Lyxigaste långfärdsbussen, Volvo, MCV och Mellor – nyhetsplock från Busworld

Lyxigaste långfärdsbussen på Busworld: Marcopolo Paradiso G8 1800 DD. Foto: Ulo Maasing.

Torsdagen var sista dagen på årets Busworld – och redan innan någon officiell summering av mässan har presenterats vågar vi ge mässan ett betyg: dundersuccé. Vi fortsätter dock vår rapportering från Busworld ytterligare några dagar. Den här gången blickar vi på nyheter från Egypten med stark koppling till Sverige, från Brasilien som hade skickat mässans överlägset lyxigaste och mest komfortabla turist- och långfärdsbuss samt från brittiska Mellor som nyligen gjort stor entré i Sverige med sin sjumetersbuss Sigma 7 till Connect Bus och Nobina.

Brittiska Mellor visade bland annat nya Sigma 12 som kommer i såväl klass I- som klass II-utförande. Foto: Ulo Maasing.

På Busworld visade brittiska Mellor för första gången hela Sigmaserien för en bredare publik med nykomlingarna Sigma 9 och Sigma 12 på plats.

Den senare är en fullstor elbuss som kommer i såväl klass I- som klass II-utförande och i tolv respektive tretton meters längd.

Även niometersversionen av Sigma visades av Mellor. Foto: Ulo Maasing.

Det gör Sigma 12 intressant för såväl stadsbussmarknaden som för den snabbt växande marknaden för eldrivna regionbussar.

I klass I-utförande har Sigma 12  med tre dörrar plats för 33 sittande och 54 stående passagerare, i klass II-utförande och med två dörrar är kapaciteten 43 sittande och 27 stående. LFP-batterierna (litium-järn-fosfat) kommer från kinesiska CATL och har en kapacitet på 385 respektive 420 kWh. Räckvidden uppges av Mellor till cirka 400 kilometer.

Även niometersversionen av Sigma visades av Mellor, liksom storebror en nykomling i sådana här sammanhang.

I Mellors monter fanns också Sigma 7, som Connect Bus och Nobina, båda i Göteborg, har köpt i närmare 50 exemplar.

Mellors vd Gustavo Marqueta kunde på mässan också berätta om att Mellor nu är inne i en expansionsfas med återförsäljare i allt fler europeiska länder. I år räknar företaget med att producera 900 bussar.

Volvo ställde inte ut på årets Busworld men var ändå på plats genom samarbetspartnern MCV. Foto: Ulo Maasing.

Volvo och MCV
Volvo Bussar ställde inte ut på årets Busworld men fanns ändå på plats, genom partnern MCV. Det är det företag som ska bygga på Volvos elbusschassier Volvo 7900 Electric, ledbussen Volvo 7900 Electric Artic och senare även en elbuss för intercitytrafik. Detta sedan Volvo Bussar bestämt sig för att avveckla sin karossfabrik i polska Wroclaw nästa år.

MCV (Manufacturing Commercial Vehicles) och Volvo Bussar har sedan tidigare ett etablerat samarbete som har gett Volvo betydande framgångar på den brittiska marknaden. Där har Volvo/MCV redan sålt något hundratal elbussar, karosserade av MCV och byggda på Volvos BZL-chassi som introducerades häromåret. Nu senast beställde bussföretaget Lothian Buses i Edinburgh 50 dubbeldäckare på chassit och med kaross från MCV.

MCV presenterade också sin helbyggda eldrivna stadsbuss, avsedd för Tyskland (och kanske övriga Europa). Foto: Ulo Maasing.

På Busworld visade MCV en annan buss, byggd på Volvochassiet. Det var en 9,7 meter lång enplansbuss som efter mässan ska gå i trafik i London för operatören Metroline. MCV erbjuder bussen i längder från 9 till 13 meter och i hela 37 konfigurationer, både med låggolv och lågentré.

Men MCV karosserar inte bara chassier från Volvo eller andra busstillverkare. I våras lanserade företaget också en helt egen elbuss, MCV C127 EV. Även den bussen visades på Busworld. Intressant att notera är att företaget i sin pressinformation å ena sidan talar om att bussen är avsedd för den tyska marknaden, å andra sidan att den är skräddarsydd för de europeiska marknaderna.

MCV uppger att man i den helbyggda bussen har fokuserat på att använda europeiska komponenter för att ”så mycket som möjligt” leva upp till krav från europeiska kunder.

MCV C127 EV är en låggolvsbuss med en centralmotor och en konventionell portalaxel från ZF.¨

Brasilianska Marcopolo visade en lyxig långfärdsbuss, byggd på Scaniachassi.

Lyx i toppklass
Att Busworld är världens främsta bussmässa var tydligt i årets upplaga. Där fanns busstillverkare från så vitt skilda länder som Brasilien, Indien och Kina förutom flertalet europeiska tillverkare.

Dubbeldäckaren från Marcopolo har extremt komfortabla fåtöljer. Foto: Ulo Maasing.

Några stora aktörer som saknades var förutom Volvo Bussar de brittiska och nordirländska tillverkarna Alexander Dennis (ADL) och Wrightbus. Båda företagen har haft stora framgångar på sina hemmamarknader, likaså på flera asiatiska marknader.

Dubbeldäckaren är försedd med två toaletter på det nedre planet. Foto: Ulo Maasing.

På plats fanns däremot den stora brasilianska busstillverkaren Marcopolo med mässans överlägset mest komfortabla och lyxiga långfärdsbuss, en Marcopolo G8 1800 DD, byggd på chassi från Scania.

Bussen är byggd för långlinjetrafik i Latinamerika och har en spektakulär komfort med fåtöljer i en 2+1-placering.

De sex fåtöljerna på det nedre planet har en massagefunktion och blev snabbt ett pausutrymme för mässbesökarna. Foto: Ulo Maasing.

Stolarna påminner närmast om de som finns på en del flygbolag i business class på interkontinentala linjer: rymliga, mycket bekväma och med ryggstöd som går att luta bakåt nästan till liggande ställning. Stora, individuella videoskärmar och rejäla fotstöd bidrar till en bekväm långresa, även nattetid. USB-kontakter är en självklarhet: både USB C och USB A.

De sex stolarna på nedre planet har en massagefunktion. På övre planet finns 29 sovstolar.

Eftersom bussen är avsedd för långlinjetrafik är den utrustad med två toaletter på nedre våningen – ingen ska behöva vänta när behoven gör sig påminda.

Ett betyg så gott som något på komforten är att många mässbesökare sökte sig in i bussen en stund för att få luta sig bakåt och bara koppla av från de hektiska aktiviteterna på mässan.

Marcopolo ställde också ut en kringbyggd turistbuss med bränslecellsdrift. Foto: Ulo Maasing.

Dubbeldäckaren från Marcopolo är tretton meter lång, men kan fås i längder mwllan 11,9 och tretton meter. Den är 4,1 meter hög och har ett Scaniachassi med en motor på 500 hästkrafter och en hjulbas på 7,71 meter.

De åtta vätgastankarna på den bränslecellsdrivna bussen är placerade i det som normalt är bagageutrymme. Foto: Ulo Maasing.

Backspeglarna är digitala och monterade så att de ska bidra I inredningen ingår naturligtvis kylskåp, men också ett särskilt utrymme för sällskapsdjur.

Marcopolo ställde också ut sin kinabyggda bränslecellsdrivna turistbuss Audace 1050. Enligt uppgift från tillverkaren ska bussen gå i serieproduktion nästa år.

Marcopolo har utvecklat och tillverkar bussen i samarbete med två andra företag; Sinosynergy och Allentown.

De båda bränslecellerna på vardera 80 kW kommer från Sinosynergy, medan ZF står för axlarna och Knorr för fjädring och upphängning.

Bussen har åtta vätgastankar om sammanlagt 38,4 kilo vätgas. Tankarna är placerade under golvet, i det som normalt är bagageutrymme. Det gör att bussen, trots en uppgiven räckvidd på 500 – 600 kilometer, knappast kan användas i vanlig turisttrafik där resenärerna har med sig mer än handbagage.

Klicka här för att hitta all vår omfattande rapportering från Busworld!

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)