Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regeringen går vidare med sänkt reduktionsplikt

Regeringen beslutade på torsdagen att gå vidare med planerna på en sänkt reduktionsplikt från årsskiftet.

Regeringen beslutade på torsdagen att gå vidare med sina och SD:s planer på att sänka reduktionsplikten till sex procent under tiden 2024 – 2026. Ändringen innebär en sänkning av reduktionsplikten med 34 procentenheter för diesel respektive 6,5 procentenheter för bensin jämfört med den nivå som annars skulle ha gällt 2024. Regeringens planer får skarp kritik från flera håll.

Enligt regeringen innebär den sänkta reduktionsplikten att dieselpriset 2024 kan bli upp till 5,50 kronor lägre inklusive moms jämfört med om reduktionsplikten hade varit oförändrad.

Regeringens planer får skarp kritik från flera håll.

Svenska Bioenergiföreningen, Svebio, anser att de lägre nivåerna i reduktionsplikten leder till att en stor del av användningen av biodrivmedel avvecklas. Svebio anser att regeringens förslag är ogenomtänkt och pekar på att nästan alla remissinstanser har underkänt det.

– Det ger allvarliga negativa effekter för den svenska klimatpolitiken samt användning och produktion av förnybara drivmedel. Det säger Anna Tцrner, vd i Svebio, Svenska Bioenergiföreningen.

Svebio pekar på att Sverige idag är ledande i Europa när det gäller produktion och användning av förnybara biodrivmedel.

– Sverige missar chansen att bli världsledande inom en snabbt växande framtidsmarknad, att kostnadseffektivt minska utsläppen samt skapa en trygg energiförsörjning för transportsektorn, skriver Svebio i ett pressmeddelande.

2030-sekretariatet menar att det är fel läge att nu sänka reduktionsplikten.

– Statistiken för etanol, HVO och FAME-biodiesel är entydig: När de ingår i reduktionsplikten sjunker klimatpåverkan synnerligen snabbt och är nu för etanol och HVO över 90 procent lägre än för fossil bensin och diesel, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

– Det visar att reduktionsplikten är smart utformad; drivmedelsbolagen uppnår pliken enklare ju lägre klimatpåverkan de biodrivmedel som används har. Det är mycket ledsamt att regeringen i praktiken vill pausa detta effektiva instrument från årsskiftet, och angeläget att reduktionsplikten är tillbaka i full styrka efter år 2026.

– Det måste bli billigare att vara svensk. Vi sänker reduktionsplikten för att hela Sverige ska fungera. Samtidigt bidrar sänkningen till lägre kostnader för näringslivet och för jordbruket vilket stärker svenska företags konkurrenskraft samt gör det billigare att producera och transportera maten på våra tallrikar, säger energi-och näringsminister Ebba Busch (KD).

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)