
Regeringens förslag och beslut minskar kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot bilen och ökar utsläppen av växthusgaser, skriver Svensk Kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.
Beslut och förslag från regeringen ökar utsläppen av växthusgaser med mer än sex miljoner ton redan nästa år. Det skriver bransch-organisationen Svensk Kollektivtrafik i ett skarpt kritiskt remissvar på finans-departementets förslag om sänkt skatt på bensin och diesel. ”Bilresor drivna med fossila drivmedel ska inte gynnas då samhället och transportsektorn skyndsamt behöver ställa om till hållbara och transporteffektiva färdsätt och drivmedel”, skriver Svensk Kollektivtrafik.
I sitt svar till finansdepartementet skriver organisationen att premiering av fossila drivmedel försämrar människors förutsättningar att göra hållbara resval. De ökar utsläppen och bilens konkurrenskraft i förhållande till kollektivtrafiken. Fler kommer att välja bilen istället för kollektivtrafiken.
Svensk Kollektivtrafik anser förslaget om sänkt skatt på diesel och bensin ska ses i ett större sammanhang.
Tillsammans med annat som regeringen har beslutat kommer förslagen att öka utsläppen av växthusgaser att öka med mer än sex miljoner ton redan nästa år, lågt räknat, hävdar organisationen som lyfter fram annat som bidrar till utvecklingen: sänkt och slopad reduktionsplikt, den tillbakadragna förändringen av reseavdraget samtidigt som avdraget höjs för bilpendlare samt slopad bonus för miljöbilar.
Finansdepartementet konstaterar själv att förlaget till sänkt skatt på bensin och diesel innebär att incitamenten till effektivare transporter, elektrifiering och användning av höginblandade bränslen försvagas.
– De samlade förslagen från regeringen skickar även signalen att den egna bilen är det viktigaste färdmedlet och utsläpp från dessa är mindre viktiga, skriver Svensk Kollektivtrafik.
Lämna ett svar