
Den nya stadsbusstrafiken i Lund fick från start hård kritik. Men nu pekar utvecklingen åt rätt håll, uppger Skånetrafiken. Foto: Ulo Maasing.
Den nya stadsbusstrafik som infördes i Lund i mitten av augusti innebar stora förändringar, men också en tuff start med massiv kritik från såväl bussförare som resenärer (klicka här). Linjenätet förnyades, nya hållplatser anlades och alla stadsbussar ersattes med nya elbussar. Men nu pekar det mesta uppåt när det gäller Lunds stadstrafik. Punktligheten, som vid starten var ett stort problem, förbättras och resandet ökar.
Punktligheten har varit ett bekymmer sedan trafikstarten. Skånetrafikens mål ligger på 82 procent punktliga avgångar. Lunds stadstrafik ligger nu i genomsnitt på 70-75 procents punktlighet, vilket är i nivå med den tidigare stadstrafiken.
– Punktligheten är väldigt viktig för oss och våra resenärer. Därför kommer vi att fortsätta att fokusera på den. Men trafikmiljön vid Lund C är fortfarande en utmaning, säger Saman Tondnevis, chef för affärsområde buss vid Skånetrafiken.
Trots inkörningsproblemen för den nya stadstrafiken är resandetrenden positiv. Flera linjer, bland dem linje 5, 7 och 21, har ett kraftigt ökat resande i september medan andra ökar i en lugnare takt.
– Lundaborna fortsätter att resa allt mer i stadstrafiken. Det gäller nästan alla linjer och vi kommer att fortsätta förbättra trafiken så att trenden håller i sig, säger Saman Tondnevis.
På flera gator i citykärnan har busstrafiken minskat kraftigt och med det bullret. Det har också gett ökad framkomlighet för cyklister och fotgängare.
Några exempel: Bredgatan är numera helt utan busstrafik, på Kyrkogatan har busstrafiken minskat med 55 procent och på Stortorget har trafiken minskat med 48 procent. S:t Petri Kyrkogata och Klostergatan har fått 32 procent mindre busstrafik. Trots en ökad trafik på Bangatan och Spolegatan har inte trafikbullret ökat där eftersom bussflottan numera är tystare eftersom alla stadsbussar nu är eldrivna.
Restiderna för busstrafiken har också kortats avsevärt på vissa linjer.
Busstrafiken i Lund körs sedan mitten av augusti av Keolis som då tog över uppdraget från Vy Buss.
– Jag känner mig tillfreds med de många åtgärder som Skånetrafiken och Lunds kommun genomför för att komma tillrätta med punktlighetsproblemen i Lund. Trenden är positiv och jag hoppas att vi efter tidtabellsskiftet i december kan se att Lunds stadstrafik når sitt mål på detta område, säger Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande i Region Skåne.
Hur kan Ni skriva ”Rymligare bussar”
Vi äldre med rollator får krångla oss in i sätet med hjälpande händer av andra resenärer och vi kan inte gå bakåt i bussens mittgång
Har ni pratat med bussförarna vad de tycker? Den här artikeln låter som att det är Skånetrafiken som har skrivit för reklam syfte.